torsdag 29 september 2016

Torrsättning

Nu jävlar är sommaren slut.
Mildrid är uppe och hennes ölkyl är tömd.

Om sex månader åker hon i spat igen, härligt!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Stellan!!!
Tömma ölkylen??
Ska du inte "bryggsegla" i båthuset och sitta där drömma om tider som flytt och se fram emot sommaren som ska komma åter, då är ju ölkylen bra att ha fylld !!!

Välkommen till hösten / C-G

MickeKummelnäs sa...

Sliter som en dåre för att få till vinterförvaringsplatsen för Maj (som fortfarande får ligga i blöt).
Då är det gott att se på bilder på smidiga vinterförvaringslösningar så man får gnissla tänder lite. =)

Björn sa...

Stellan,
Nu har man avverkat första mer eller mindre lyckat premiärsommar som båtägare också.
Om man är en person som överdriver lite så blev det några (flera än en) tur i sommar i alla fall.
Den planerade sjösättningen i maj gled snabbt(?) över till juli o semmestern
Pga av andra yttre omständigheter, fru o barn samt andra åtagande samt att jag var tvungen att lämnade in magneten för omlindning med 6 veckors leveranstid (återkommer till magneten längre fram...) kunde båten läggas i först i andra semesterveckan.
Tanken var att utforska koppar o skär runt Hallstavik under några soliga semesterdagar, veckor men som vanligt så lyser mitt tillkortakommande mera än min förmåga att förutse o åtgärda eventuella mekaniska problem.

En kort resumé som skeppare är att en bra och väl dimensionerad pump är bra att ha, båten var tvungen att fick ligga på grund i 2 veckor o pumpa läns innan hon var tät nog för premiärturen! Dock var jag tvungen att man byta olja två gånger innan första turen då sjövatten letat sig in på mindre lämpliga ställen som tex. motorn.

Men glad i hågen gav man sig ut på första turen, men j..vlar vad första cylinder gick varm, började omedelbart misstänka att något var fel då kylvattnet kokande.
Som en självutnämnd expert på Albin motorer så antog jag att en igensatt kylkanal var problemet och tänkte bara lyfta toppen kolla lite. Toppen hade ju självklart inte varit av på många årtionden så packningen gick självklart inte att rädda efter att med milt våld lösgjort toppen. Sittande på bryggan med riven topp o en tår i ögat fick man ringa Albin Motor som lovade att skicka en ny. Här försvann ännu några dagar av semestern och dagen för yrkesarbete närmade sig nu med stormsteg...

Men inte ger man upp så lätt inte!
Sista dagarna på semestern plockades insug/avgaslimpan bort, nya packningar monterades och toppen återmonterades samt att varenda kylanslutning blåstes ren, men fortfarande gick hon varm. Nu kokade min hjärnan likt kylvattnet och hjärnproppen närmade sig med stormsteg, tankar började pyra på tändstickor samt en flammande vikingabegraving som ett värdigt avslut på mitt kort båtäventyr.

Då noterar jag (förvånat) att man att min omlindade magnet står i lågtändningsläget som ett kvitto på att min ambitionsnivå har en tendens att vida överskrida mitt kompetensensområde.

Tändförställararmen kan justeras från instrumentpanelen med ett chokereglage som jag självklart inte hade haft förstånd att kontrollera läget på, utan wiren monterades bara i lagom spänt läge. Sedan har man med skepparens rätt självklart ryckt o dragit i alla reglade så att man kan ge en illusion om man faktiskt vet vad man gör...

Nu när detta uppenbara felmontage är åtgärdat och tändningen står i förväntat högläge verkar det som om Albin i alla fall slutat att producera kokande sjövatten! Men inte går hon direkt kallt heller, börjar misstänka att Albin bara tillverkade motorer för kylslagna vårar o iskalla höstar där vattentemperaturen ligger på rätt sida om 10 grader.

Finns det andra orsaker till att hon går varm eller?

Eller är det så att som träbåtsägare behöver man även en plastbåt med mercurysnurra för att få uppleva skärgården istället för bryggan o uppläggningsplatsen?










Stellan sa...

Underbar historia Björn! Har du justerat reglaget till kylvattenförbigången? Den som man justerar hur varmt motorn ska gå med.

Stellan sa...

Micke Kummelnäs, Vart hade du Maj i fjol, och varför kan hon inte ligga där? Att du inte vill ha samma "hjälp" med upptagningen kan jag förstå.

Björn Nilsson sa...

Stellan
Visst har man skruvat på den allt. Noterade dock i bloggen att du däremot renoverade din, finns det möjligt att något fel ligger här?
Nu har ju jag även en reservmotor av nämnda motor, men den har ju en automatiskt termostat vilket inte på långa vägar är lika ballt så den vill jag ju igentligen inte byta till.

Stellan sa...

Nä, om ingenting gått av därinne eller om det är stopp, så kan den inte jävlas. Hur mäcke tändning har du? Den fjuttar väl inte efter öd?

Stellan sa...

Automatisk termostat är förövrigt jävligt töntigt. Dom som har en sån har inget på sjön att göra...