tisdag 11 oktober 2016

Flick-kalender farsen

I en verkstad hängde det en flick-kalender.
En dag kom en sosse som jobbade som underentreprenör på företaget och såg kalendern.
Han mailade då företagets chef och krävde att kvinnoförnedringen skulle tas bort, vilket givetvis snart skedde.

Jag tyckte då synd om arbetarna på verkstaden, så jag ritade en ny kalender åt dom.

Sossen fixade så att även den togs bort, men en av gubbarna hade fotat den, så att han kunde skriva ut en ny kalender.

Nu har jag fotat fotot som avbildar kalendern som ersatte den riktiga kalendern, så att kampen för det helt normala kan fortgå i det oändliga.

För inte är det väl något konstigt med att karlar gillar att titta på kvinnor, eller att kvinnor gillar att visa upp sig för karlar?

Jag skulle säga att det är det mest naturliga i världen, men vad vet jag, jag är ju född hundra år för sent.

21 kommentarer:

Mats sa...



För hundra år sedan skulle du inte kunnat briljera med dina Tigsvetsarkunskaper.

Stellan sa...

Nä, men brudarna hade rediga tussar, och jag är ju skaplig på gassvets.

BITTERPITTEN sa...

Ja det är inte lätt att vara född 100 år försent och tvingas hålla till godo med smala spettor med plastbröst och rakad mutta, som har skrammel fastsatt i alla läppar och ser ut som ett klotterplank med grafitti.
Samtidigt ska man löpa gatlopp för att inte bli kastrerad av militanta feminister.

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag är nyfiken på om sossen fortfarande är accepterad i den åländska gemenskapen?
Om han är det så kanske du borde kämpa för att han ska ha lika mycket utrymme där som han tycker att en kalender med bilder av kvinnor som vill vara med på bilder i en kalender ska ha?

Inte helt osökt kommer man in i funderingar angående om det är andra bilder föreställande människor som vill vara med på bild han vill ta bort?
Om han vill vara underentrepenör på arbetsplatsen borde det isåfall vara en fullt legitim anledning till att avlägsna hans underentrepenörskap...?

Stellan sa...

Lester, jo det är han, men precis som dom flesta så håller han sig i sina kretsar, feministparaplyet, hbtq-föreläsningar, sossepratstunder och dyligt.
Men jag pratar med honom när vi träffas, det är ju kul att höra hur andra resonerar, även om dom resonerar fel.
Har lånat ut en hoj till nåt kulturevent som han var med och råddade.
Jag tror att han är ett barn av sin tid, han har gått på hela grejen och köpt det kompletta kittet "ABC Feminism".

Thomas H. sa...

Den där diskussionen hade vi på min arbetsplats också för många år sedan...många tyckte det var "fjant" att man måste ta bort almanackor med nakna brudar på ..." det är väl bara trevligt med lite vacker fägring att titta på "......då satte nån tjej upp en almanacka med "väldigt avklädda muskelbiffar" på....och den revs ner rätt så omgående, av vem vet jag inte......kanske av nån kille som inte gillade att bli jämförd med nån muskelbiff?
Fundera så här Stellan.....Skulle du tycka det vore okay att det satt en kalender på din ( och fleras, kanske spridd i stora upplagor ) arbetsplats med rätt rejält nakna bilder på din dotter och fru på?
Tänkvärt kanske?
Mvh

Stellan sa...

Thomas H, vi har pojkkalendrar i fikarummet på rörfirman för att tjejerna
på kontoret ska ha nåt vackert att vila ögonen på.

I just vårat fikarum kanske det vore lämpligare med kalendrar med andra flickor än min
familj på, känns inte det självklart?

Sen kan jag ju säga att om det var min dotters önskan att arbeta som modell
och hamna på kalendrar, så skulle det vara helt okej för mig.

Ni är inte så jävla liberala när det kommer till kritan och ni märker att alla era
ideologier krockar med varandra.

Ska man få göra få göra det man vill med sitt liv eller inte?

Stellan sa...

Thomas H, förövrigt så var han som rev ner pojkkalendern på ditt jobb en fjant!

En bild till Stellan sa...

En polare till mig, hade ett garage där det var flera som delade på det. En av garagepolarna där, tog dit en fotograf, som fotograferade hans dotter, för att hon vill det. Ruskigt fina bilder blev det, och dom hängde i garaget.

Har inte förstått det där med förnedringen, för mig känns det som att man uppskattar damerna på bilderna.
En någon/några damer skulle sätta upp en kalender med lättklädda karlar, som dom vill titta på, skulle det inte bekomma mig ett skit.
Det görs ju sådana kalendrar som är väldigt uppskattade av damerna, som brandmännen brukar ge ut. Mig bekommer det inte ett skit, vill damerna ha dessa "karl"endrar, så låt dom ha det då!!!

Har svårt för folk som vill förbjuda, och hitta fel i allt.

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

Oj, vilken fin bild, Skogåsbon!

Thomas H, vart tog du vägen nu då? Jag ville ju veta mera!
Om det nu inte är okej att kvinnorna i din närhet poserar i bikini, då blir man ju
nyfiken på vilka beslut du anser att dom kan fatta själva?

Jag har svårt att begripa att du ens ställde frågan till mig, om jag skulle anse att det var
okej. Varför skulle det inte vara det? Varför skulle inte mig fru kunna få göra det om det
gör henne lycklig?

Det var faktiskt en skitdum fråga om jag skulle vilja ha en sån kalender på min
arbetsplats. Bara för att jag inte vill ha en kalender med min dotter i bikini, så betyder
väl inte det att en sån inte får finnas?



Thomas H. sa...

Stellan, anledningen till min fråga ( ursäkta om du tog illa upp ), var att väldigt många tycker såna kalendrar är okay, men på en rak fråga om de tycker det vore okay om deras dotter / fru var med så slås det bakut. Vad gäller han som drog ner kalendern med killar, så tycker jag också att han var en fjant, just eftersom han tyckte nakna brudar var okay men blev tvärförbannad när det dök upp en kalender med nakna killar på.
Som sagt, tog du illa upp så ber jag om ursäkt.....

Stellan sa...

Thomas H, nej inte tog jag illa upp, även om du tog mig för en idiot med dubbelmoral,
för det är ju vad sådana människor är.
På SE Service så satt det förövrigt en killkalender uppe bland alla brudar.
Detta för att eventuella flickvänner som följde med dit, skulle ha nåt att glo på.

Men är du emot kalendrarna? I så fall varför?

Björn Nilsson sa...

Själv väntar jag bara på oktoberbladet i nämnda kalender...

Thomas H. sa...

Stellan ( sorry att svaret dröjt, men jag har ju ett arbetsliv som stökar till min fritid ibland )
Det här med nakenkalendrar med tjejer / flickor på bilder.....Jag tycker nog att det är rimligt att vi slutar med sånt.....
tjejer/flickor av idag har så många bilder / krav på "hur de borde se ut" via reklam / musikvideos o.s.v. så att det räcker och blir över,
Om vi då åtminstone släpper vår idè om att "en kalender med snygga brudar är väl inget problem? "
Kanske det kan föra oss gubbar lite framåt?

Anonym sa...

Jag vill slå ett slag för Würth's kalendrar från det goda 80-talet. Det är jämställt, då det enbart är kvinnor som utför "manssysslor". Det justeras ventiler på lastbilar, lackas bilar, hyvlas plankor och bränns med gassvets. Inget kråmande på en tom sandstrand, nejdå, det sitts på en skrotbil med 36ans blocknyckel slängd över axeln.

Stellan sa...

Thomas H, okej, då vet jag. Vad tycker du om karlkalendrar då?

Thomas H. sa...

Stellan, jag ser inte nödvändigheten av dem heller....

Stellan sa...

Thomas H, är det alltså så, att du inte anser att det är okej att det finns bilder på
lättklädda människokroppar över huvudtaget, eller är det bara i kombination med datum
som det är en styggelse?
Om man finner en njutning av att se en kropp, då ska man endast få göra det
i verkliga livet alltså?
För jag utgår ifrån att du anser att det verkligen inte är okej med särskilda forum/tidningar
för ändamålet.

Får man titta på vackra människor som går på stan?

Jag tycker att det här börjar kännas onaturligt...

Thomas H. sa...

Stellan, varför känns det tvunget att lägga åsikter på mig som jag aldrig uttalat?
Så här är det, jag anser att det absolut inte är nödvändigt att det offentliga rummet ( d.v.s. arbetsplatser, ute på stan o.s.v. ) fylls med en massa bilder på halv / helnakna människor.....
Jag har inget problem alls med hur folk klär sig, det är vars och ens ensak, det jag är less på är ex.vis reklamen enligt vad jag sagt härovan.
Tidningar / böcker och sånt, inget problem......vad alla läser / tittar på / gör privat bryr jag mig inte om, och vad jag vet är det inte förbjudet att titta på andra människor.....
Jag anser inte att lättklädda kroppar är en styggelse....kan inte se att jag skrivit så någonstans.
Och du Stellan, bara för att någon har andra åsikter än du, och en annan syn på saker och ting, innebär det inte att det är onaturligt......

Stellan sa...

Jag har inte lagt åsikter på dig, jag har ställt dom som frågor.
Det är inte direkt som att säga att nån är brun för att oroar sig för det eskalerande våldet...
Det som jag ansåg vara onaturligt var att man inte fick visa fotografier på
lättklädda människor. Men nu vet jag att det enbart var i det offentliga rummet
som det gällde.

Magnus W sa...

Som jag ser det handlar det först och främst om valfrihet och så länge en person vid sina sinnens fulla bruk fattar ett beslut på riktiga grunder (alltså inte blir lurad) är ju själva den delen inga konstigheter.

Jag brukar säga till mina ungar att de alltid får tycka och tänka vad de vill men däremot inte alltid säga eller göra vad de vill. Ju närmare hemmet och kärnfamiljen desto högre i tak, omvänt då i ett okänt offentligt rum där man får hålla en lägre profil.

Att ha hudrika kalendrar på väggen i verkstadens fikarum är således inga problem (vi kan anta att de som figurerar på bilderna är okej med det) så länge som alla som använder fikarummet inte störs alltför mycket av det. Ett fikarum är ju inte offentligt utan slutet. På samma sätt bör man att inte ha dessa kalendrar i samma verkstads kundmottagning eftersom vem som helst i princip kan kliva in genom dörren.

Hur man ska balansera vad som är okej eller inte (i både fikarum och offentligt) är svårt, särskilt nu när vi lever i lättkränkhetens tidevarv. Å ena sidan ska man respektera folks önskan att slippa ta del av sådant de inte gillar, å andra sidan måste man också ha rätten att få uttrycka sig. Vill man leva ut de mest mest extrema delarna av sin läggning får man vackert göra det hemma, om man omvänt har en förmåga att förfasa sig över allt som inte är exakt som man själv vill ha det får man vackert hålla sig innanför sig egen ytterdörr. Här handlar det också om vad syftet bakom handlingen är; är avsikten ytterst att såra är den enligt min mening fel och har ingen plats offentligt. (Observera att jag med såra inte menar utmana eller provocera.) Det vanliga förnuftet är ett bra ledsnöre.

Kan man inte tolerera sådant man inte gillar har man också förverkat sig egen rätt att tycka till offentligt. Och här har vi ett av grundproblemen med hur det ser ut idag då bara vissa åsikter har rätt att yttras och vissa val har rätt att vara fria (jämför med den senaste tidens sunda debatt om yttrandefrihet där Josefsson visar på rejält med råg i ryggen).

Sedan kan jag också tycka att det ska finnas rum där man kan vara helt fredad från somliga saker. Ett exempel är skolan som jag anser ska vara avpolitiserad, sekulär samt jämlik (läs; skoluniform). Eleverna ska kunna fokusera på att inhämta kunskap samt utifrån denna kunna bilda sig egna uppfattningar, fria från mentala bojstenar av politisk, religiös och social/ekonomisk karaktär.