söndag 2 oktober 2016

Mera prylar

En gammal Harley halvtopp, ombyggd till kompressor.
En jävligt stor kultändare och en tuff DDR-bil(tror jag).

9 kommentarer:

DanielJGranath sa...

Ser ut som att Björn funderar om den inte borde passa i snipan!

Björn L sa...

Nja,funderade nog på vilken förödelse den kan ställa till med när den rusar.

Anonym sa...

Ta hem grejorna innan chineserna smälter ner dom och gör studsmattor av stålet.

/Johnny Boy

Anonym sa...

Nä det är ingen DDR bil, utan en tjeckisk Tatraplan! Vissa modeller hade en ball luftkyld V8 i rumpan! Sidfläsk Göran

Stellan sa...

Är du säker, sidfläskarGöran? Tyckte det stod nåt tyskt nånstans på den. Tatra med fenan på taket är bland det coolaste som finns.

Drusse sa...

Tatror är asballa: http://www.oldbug.com/28089_409106558952_621508952_4295428_5360346_n.jpg

Drusse sa...

Bilen är en Zwickau för övrigt...

http://cartype.com/pics/1058/full/awz_p70_1.jpg

Anonym sa...

AWZ är nog mest kända för sin P50 Trabant. Fabriken startades 1909 av August Horch (sedermera Autounion -Audi).

Direkt efter kriget och förstatligande byggde man IFA F8 (DKW F8 förkrigsmodell) och senare den utvecklade IFA F9. 1955 presenterade man en egen modell AWZ P70 (den på bilden med tillagda ljus för exportmarknad). 1957 kom P50 Trabant. Enligt sägen behövs det två personer för att tillverka en Trabant - en som klipper och en som klistrar.

De bilar som tillverkade vid AWZ före kriget går knappt att köpa för pengar. Sannolikt finns det heller inte så många AWZ P70 kvar heller.

Anonym sa...

Ni har säkert rätt! Jag såg nog fel. Men en Tatra har jag haft. Köpte den från Tjeckoslovakiska ambassaden( långt innan dom delat på sig, jag är ju så j-la gammal). Fullständigt livsfarlig maskin, men jävvligt ball. Rostade värre än en Opel!För övrigt, kommer ni till Berlin ska ni besöka Det Östtyska MC museet. Sidfläsk Göran