söndag 13 november 2016

Lerduvor

Jag har varit ut och "jagat" både lördag och söndag morgon. Inte en jävla fågel lyckades jag pricka. Idag var det faktiskt så illa att jag slutade skjuta mot dom eftersom jag insåg att om jag mot förmodan inte skulle missa helt så var risken stor för en skadeskjutning.

Jag for således hem efter en stund eftersom jakt inte alls är samma grej när man inte skjuter. Väl hemma besämde jag mig för att träna på lite lerduvor. På bilden är det dock frugan som provar att panga.

Precis som dom riktiga fåglarna så klarade sig även större delen av lerduvorna utan en träff.
Jag analyserade det nedslående resultatet och tillsatte en utredning.

Nu är utredningen klar, och allting tyder på att jag är helt kass på att skjuta hagel.
Surt.

19 kommentarer:

Wizzard sa...

Jo,
skjut med något proffs på bana så lär du dig,men det kan vara så enkelt att kolvlängden inte fungerar för dig. Blunda sät bössan mot axeln lägg kinden mot kolven och titta hur du ser spången mot kornet.Du ska hela spången men inte mer än det, ser du för mycket av spången har du för kort kolv. Ser du inte spången har du för lång kolv. Kolvlängden kan även justeras med hur mycket kläder du har på dig, gummikappa på kolven, för lång- såga... etc.

Men prata med någon som kan detta
/Wizz

Anonym sa...

Kan ni inte skjuta kossor, jag menar då borde du ha tid att sikta samt att dom är relativt enkla att överraska.
Då får ni mjölk och kött, kan inte bli bättre.

/Johnny Boy

Stellan sa...

Wizz, jo det är nåt åt det hållet som är felet.
Med dotterns bössa som jag köpte först, då är det som du säger, när man lägger upp ser man hela spången men inte mer, och oftast träffar man. Med denna side by side-bössa så träffar man för lågt om man skjuter så.
Man måste se spången mycket mera uppifrån för att träffa med denna bössa, dvs kornet långt över spångens bakkant.
Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig, och jag får inte till det.
Får prata med nån som kan det här.

fd Kollegan Bjöprn sa...

Jag sköt också som en kratta under min jaktkarriär. Och ojämnt: kunde gå fint ibland, och nästa gång var jag en livsfara för allt levande inom hagelhåll. Så jag gjorde det enda rätta: sålde bössorna...
Men höll också på att testa ammunition och laddning i 308:an tillsammans med svågern som äger laddgrejer. Krutmängder och hylsprepp och friflykt och sådant. Det saknar jag lite.

Kotten sa...

Har ni egen skjutbana eller hur gör man på Åland, ställer upp kastaren bakom huset?

Jocke sa...

Det gör man i Sverige också, om man bor på rätt sätt!

Björn sa...

Utredningen nämner dock inte om hur frugan sköt i förhållandet till dig?
Men bommade hon lika ofta som dig så är det antagligen bössans fel, men om nu utredningens slutsats drogs pga att frugan träffade oftare än dig så kan jag bara hålla med om att du är kass, alternativt att frugan är en hejare på hagel (att bössan passar henne bättre kan ju vara ett annat alternativ/ursäkt). :-)

Stellan sa...

Jo, kastaren står här hemmavid.
Frugan träffade direkt hon, men sen missade hon med, så troligen hade hon sönder bössan.

öjje sa...

Träffar inte ett skit när jag skjuter med en "sida/sida" Men när jag får låna en "bock" då träffar jag allt som kommer flygande, tror det sitter i skallen, i alla fall på mig.

Hans sa...

kola med nagon jakt klubb vilken dom recomeder mod koven pa bossan det kan vara kornet som sitter for jumpt .men borja med att finna nagon som ar pa modif ,

Stellan sa...

Öjje, det är fler som säger som du, men jag hoppas ju att ni har fel.
Motvilligt så erkänner jag att jag träffar mera med bock också, men det måste
ju bli ändring på det.

Hans, jag ska höra med proffsen.

Anonym sa...

Förr sa gubbarna att man skulle dra en orm genom pipan om det inte var nå dö i bössan.
Det kan visserligen vara ont om lämpliga ormar den här tiden på året.
Så det återstår nog bara att ställa undan bössan, och hoppas att den kommer ur depressionen inom rimlig tid.

/Magnus.

Anonym sa...

Som sagts tidigare..Be någon kunnig att titta på hur hagelbrakaren passar dig.
Får du till en bra anpassad kolv så är det bara att tunna ut plånkan och köpa lerduvor och en jäkla massa övningsammo. Övning ger färdighet.
Kolven borde inte vara några problem för dig. Du är ju duktig på att forma träbitar.

//Uffe P

Stellan sa...

Magnus, om jag inte är helt felunderrättad så ska väl ett troslöst kvinnfolk backa
grensle över bössan samtidigt som den ormskjuts.

Uffe P, vet du hur man kollar det?

Anonym sa...

Jag tog hjälp av en skytteinstruktör i en sportskytteklubb.
Han hittade fel, dels på mig, då jag lägger ann bössan och även på min bössa.
Fick förlänga kolven en liten bit.
Det blev skillnad.. Men visst bommar jag en del fortfarande. Men det beror nog mer på att jag skjuter för lite.

// Uffe P

Anonym sa...

Jag väljer att tolka det som att det stackars kvinnfolket ska vara ateist.

För övrigt är det ingen mening att bygga om kolven permanent, innan anläggningen sitter i ryggmärgen .
Bygg med tape till att börja med. Träfflöget kollas enklast på en slammad plåt med mittpunkt .
Titta på punkten lyft bössan och tryck av. Justera kolven tills du träffar.
Men det kräver en bra rutinmässig anläggning .

Stellan sa...

Anonym,
Du skriver att din metod kräver en bra rutinmässig anläggning.
Kan man träna anläggen utan att skjuta, eller kan man lära sig fel då, och får
ett elände att vänja sig av med det?
Nog för att det är kul att skjuta, men pluggen är ju inte gratis.

Anonym sa...

Fag bara skjutit med hagelbrakare en gång, träffade varje gång. Det var på Conference anläggning ute på Värmdö.
Hur jag bar mig åt? Jag gjorde enbart som instruktören sade. Han sa -Träffa1 å så gjorde jag det, hur lätt som helst.
He, he, he, nä, riktigt så var det inte.
Minns bara att han sa att avståndet var väldigt viktigt, inte för nära, och inte får långt bort.
Funkade klockrent.

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

Det går bra att torrträna.
Fokus på målet, lugn och fin anläggning , tryck av när bilden ( mål, mynning ) stämmer. Försök att inte sikta, bara rikta.
Svårt att förklara, men sök på Jocke smålänning för inspiration .
Robsoft är ett forum med alt om jakt och skytte , fins en egen avdelning om hagellskytte. Som med alla andra forum fins det tokskallar även där.
Mvh/ magnus