söndag 6 november 2016

Många bra argument

Innertaket på Mercuryn är lite kort i bakkant så det vill inte riktigt hållas kvar under listen.

Min fru säger att jag måste choppa taket på skiten för att innertaket ska räcka till.

Jag hör ju vad hon säger och har själv hittat ett par argument. Rutan blir lättare att skrapa, och om man choppar utav helvete så blir man ju av med det retliga stenskottet.

Men det verkar ändå rätt jobbigt, och det finns ju andra projekt att ta tag i, så det blir nog inget.

Men hon har ju rätt ang innertaket...

15 kommentarer:

Wizzard sa...

Ny utgångspunkt i ett projekt eller alternativ motor i Viking?
https://aberdeen.craigslist.co.uk/ptd/5863511839.html

BITTERPITTEN sa...

Jag föreslår en kortning av taket istället för att shoppa det.Släng ut baksätet och korta taket så räcker innertaket till. Sen kan du ha en svärmorslucka utanför taket.Eller förlänga skuffluckan.

Innovativa Mats sa...


Kolla på skroten efter ett tak i lämplig storlek med bra innertak.
Har du tur får du med en fin vindruta med å varför inte ta ett från en kombi?
Då får du både en praktisk och unik bil.

Björn sa...

Gör om den till en kirunacab, då är ju problemet med innertaket helt löst.

zubbe sa...

Att göra om den till cabbe löser ju inte problemet med stenskottet, choppning verkar vara rätt väg.
Man kan väl sätta targa-luckor om den blir för låg? Det gör ju att det blir mer tyg över också.

Tobias sa...

Har en fundering angående chopping utav tak. Sänker man bara taket rakt av blir ju takytan större antar jag, då fattas det ändå mer innertak. Då får man kompensera med mer lutning på A eller C/D stolpe, kanske båda. Plus yttligare för att få taket mindre till ytan. Hur brukar man göra för att det inte ska se knas ut, eller är de från modell till modell? Nyfiken;)

Stellan sa...

Tobias, det är som du säger, från modell till modell, men om vi tar Mercuryn som exempel.
Det vanligaste är att man choppar en sån bil mer i bak än i fram för att få rätt "häng".
Då lutar man a-stolparna marginellt, men enbart det lilla som taket lutar, sedan flyttas taket
fram för att passa mot a-stolparna. Hela bakdelen av taket får byggas nytt
och får då ett redigt fastback-stuk och b-stolparna blir lutande framåt.

Jag är mer sugen på den andra varianten där man delar taket och skarvar
i en bit tvärs över. Visst, innertaksproblemet blir ännu större, och svetsningen
tvärs över taket är lite speciell, men jag gillar nog det stuket mer tror jag.
Man behåller lite mer av takets orginalform, och murklor är ju rätt lyckade i designen.

Anonym sa...

Nääää...Det där sista tror jag inte på.
Rocket.

Magnus W sa...

En annan och sannolikt mer unik approach är ju annars att höja taket. En förlängning av stolparna på säg 15 centimeter utan att vinklarna förändras skulle lösa ditt innertaksproblem alldeles galant. Dessutom skulle den, vid en framtida eventuell försäljning, tilltala helt andra målgrupper än alla dussinmurklor som cirkulerar på marknaden. SUV-folk exempelvis. Samt naturligtvis sikher – jag menar, när så du senast en sikh i något taksänkt?

Björn Nilsson sa...

Magnus W
Det absolut bästa förslaget!
Kan tänka mig påven också kunde vara spekulant, blir ju bra mycket ballare än nuvarande påvemobil!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Påvemobil


Stellan sa...

Men... Då är ju taksänkning kränkande och särbehandlande!

Lester Boré sa...

Är inte det här en hatsajt längre?

Anonym sa...

Låt bilen va ifred.

Ta bort innertaket så slipper du lukten av ålder.
Det där med taksänkning är rätt löjligt.
Nya rutor kan väl den lokala glasmästaren skära till.

/Johnny Boy

Stellan sa...

Nämen! Välkommen tillbaka Lester. Har Blogger släppt på hatblockeringen?

Haha, löjligt? Det var kul sagt. Men långa framgafflar måste väl vara ännu löjligare,
Pojk-Johnny?

Anonym sa...

Ja speciellt utrejkade (svengelska) långa teleskopgafflar är riktigt löjligt.
Funkar lika bra som att släcka brasor med bensin.

/Johnny Boy