fredag 25 november 2016

Shoppinglista

Jag hjälpte min vän Gunilla att kasta ut ett badkar och dra fram lite rör till hennes bykmaskin.

Som svar på vad jag ville ha i ersättning, så skrev jag Oud Beersel på den gamla badkarsfronten.
Nämnde även att jag hade en förhoppning om att hon skulle ta med sig "shoppinglistan" till Alko.

Som synes på bilden så gjorde Gunilla mig inte besviken. Att promenera genom ett helt köpcentrum och gå in på spritbutiken med en gammal badkarsfront kräver sin kvinna!

16 kommentarer:

Preben sa...

Varför heter det bykmaskin? Säger man också "i dag måste jag byka" ? Jag var ju tvungen att googla bykmaskin.

Stellan sa...

Jo, man säger ju det. Och den står i bykstugan.

Mats sa...


Tuff tjej :-)

Preben sa...

Då har jag lärt mig nåt nytt i dag! :-)

Kompmannen sa...

Inte helt otippat "pyykki" resp "pyykkikone" på finsḱa.

Stellan sa...

Men vadå, nog hette det byka i Sverige också?

Kompmannen sa...

Jodå, så är det ju. Tänkte bara att det nånstans måste ha funnits ett gemensamt ord som ärvts åt ena eller andra hållet.

Stellan sa...

Kompmannen, jo det håller jag med om, jag syftade snarare på Preben som
verkade helt ovetande om ordet. Fast han är ju dansk;-)

Kompmannen sa...

Jaha. Men dom visar ju senaste nytt från Danmark i ett program på SVT som hetter Bonnröven. Han kanske har en såndär bykmaskin i trä, eller så visar han hur man lätt bygger sig en till våren när det är dags att tvätta.

grogg sa...

Det är både ett och annnat som inte längre finns i Sverige. I Stockholm fanns det tidigare "sauna emäntä" på Karelia. Redan då var det pittoreskt för svenne banan.

Vad är då det? Bastuvärdinna! Och på Karelia gick man bl.a. för att bada bastu, äta björnstek och leka finne.

Preben sa...

Nu är jag lite kränkt.....

Anonym sa...

Kung!

Stellan sa...

Preben, då är du modern i alla fall!

Preben sa...

Och svensk ;-)

de oude man sa...

Berätta mera. Lagerför Alko i Mariehamn eller är bilden arrangerad efter att beställningen är levererad?

Stellan sa...

Dom lagerför den numera!