söndag 25 december 2016

Julstämningen

Den nyistiftade traditionen att köra kultändarmotor på julafton, med cigarr och mellanöl, kom av sig i år.
När stämningen var på topp, så spetsade jag brännoljan med sälolja. Björn hetsade på att jag skulle tratta i hela dunken...

När sälen kom fram till spridaren var det slut på humorn. Det orkade tända men inte så att motorn gick runt, bara vagga mellan dödpunkterna.

Lite konstigt var det eftersom Björns Skandia går som en dröm på säl. Det måste vara det låga kompressionsförhållandet i en tiotalsmotor som är problemet. Björns puffra är ju en High Perf-kula.

Julaftonen gick givetvis i misslyckandets tecken, men idag sanerad jag skiten och brassade igång på brännolja. Nu känns det bättre.

4 kommentarer:

Mats sa...


Är det inte dags att koppla kulan till en såndäringa vindkraftspropeller som du får att snurra för att sedan låta propellern driva en generator som i sin tur genererar ström?

Det borde gå i ditt och Björns tecken, lite dyrare, lite sämre.

God fortsättning från ett genuint Sverige.

Magnus W sa...

Du kanske måste mellanlagra sälen under marken i 70 miljoner är för att det ska fungera?

Stellan sa...

God fortsättning själv. Genuint Sverige... Jag tacka ja!
Magnus W, jag böt till sån säl efteråt, funkade skitbra.

Fixarerik sa...

Då har du att välja på strokervev eller högkompskolv.
Gott nytt sälår!