lördag 31 december 2016

Kollade på Barnkanalens årskrönika...

Där berättade ett elvaårigt barn att hennes mamma väckt henne på morgonen efter Usa:s presidentval, och berättat för henne att Trump hade vunnit valet.

Flickebarnet berättade att hon inte kunde tro att det var sant...

Vad är det för fel på föräldrar som anser att deras små barn är lämpliga bollplank för deras politiska ståndpunkter?

Varför anser Svt att dom måste föra Goebbels propagandatradition vidare genom att banka in en massa politiska ställningstaganden i huvudet på små barn?

Ändamålet helgar onekligen medlen nu för tiden.

God ny värdegrund på er allihopa!

9 kommentarer:

Thomas H. sa...

Gott Nytt År på dig!
....sen en liten fundering apropå ditt inlägg. Har du sett dagens barn, typ elva-åringar? Typ alla har en mobil framför näsan, och där läser de antagligen både det ena och det andra....
Så det här med att " föräldrar som anser att deras små barn är lämpliga bollplank för deras politiska ståndpunkter? " är nog snarare att dagens elva-åringar frågar sina föräldrar vad som händer i världen, och förväntar sig ett svar.....
Vi lever inte i Bullerbyn längre ( om vi någonsin gjort det ), och barnen av idag är vid typ elva år mycket mer medvetna ( på gott och ont ) om omvärlden än vad du och jag var när vi växte upp......
Världen förändras, vare sig vi vill eller inte...
( ber om ursäkt för min jämförelse mellan dig och mig, hoppas du kan överse med att jämföras med en sån som mig i detta fallet..)
Som sagt, Gott Nytt År och God Fortsättning till dig och din familj från mig..
Mvh/Thomas H.

Peder sa...

Gott nytt Stellan! Hemma har jag jag en tioåring som precis som Thomas säger tillbringar den mesta av tiden med näsan skrämmande nära diverse Ledskärmar. Hon har uttryckt stark aversion mot Trump varje gång hon ser den mannen. Åsikten baseras på att någon med dylig frisyr är en äcklig gubbe. Jag känner att hennes analys inte behöver korrigeras alls. Tror nog du övertolkar saken något. Det är nog så enkelt att Trump skrämmer barn, helt på egen hand. ( och en hel del vuxna med för den delen). Nu går USAs ekonomi väldigt bra för tillfället. Arbetslösheten minskar och bostadspriserna ökar. Efter 1 procenterna rånat folket rent har de släppt på kranarna ordentligt. Trump är nog den bästa president de kan ha just nu så länge han inte bedriver utrikespolitik. Utan håller sig inrikes enligt devisen full fart framåt, håll tätt bakåt. Eftersom amerikanerna knappast vill börja klippa gräsmattan själv eller tvätta bilen är nog kasta ut mexikanerna bara spel för gallerierna. Bättre att ge amnestier istället så att de kan beskatta skuggekonomien lite istället. Skål!

Stellan sa...

Thomas, det ligger en del i det du säger, och kanske är det så att jag börjar bli
aningen spänd när jag ser hur maskineriet arbetar.
Jag har själv hört föräldrar berätta för mitt och sina barn om allt hemskt som
kommer drabba oss med den och den politikern, så jag gjorde den kopplingen då
jag så på barnkanalen. När barnen frågar, så ska dom givetvis få svar, men utan värdering.
Den kan dom väl få skaffa själv?
Förövrigt så får du givetvis säga "vi". Gott nytt år, på dig med.

Peder, jag tycker nog att man kan korrigera barn så pass att man utan att
själv säga vad man tycker om en specifik person, bestämt avfärdar rimligheten i
att döma människor efter utseende. En frisyr är bara en frisyr.
Hillary lär ha en snyggare frisyr, men jag tror knappast att hon är mindre benägen
att tex, starta krig för det. Vilket hon ju redan har bevisat, förövrigt.
Skål!

Magnus W sa...

Den svenska tolkningen av begreppet public service har så länge jag kan minnas tillbaka knappast hymlat med att verksamheten är agendasättande samt med ett relativt tydligt politiskt bias.
Det som är nytt är snarare att de inte länge gömmer sina budskap till barn (och nog även vuxna) bakom illustrativa figurer som Storpotäten (Vilse i pannkakan) med flera. Att de numera propagerar i klartext gör det ju lättare att som vuxen ifrågasätta vad ens barn kommer hem och säger sig veta.
Jag har haft några intressanta diskussioner om just Trump med mina barn där jag frågar dem hur de kan veta att han är "helt knäpp". Svaret brukar bli att "det vet ju alla" eller "för att någon sa det" varpå jag säger att det kan vara sant men att de bör bilda sig en egen uppfattning.

Koddington sa...

Apropå barn tycker & tänker så fick kompisen julklappslistor av barnen-
gissa vad 4årige grabben önskade sig ????????????????????
Jo Nya däck till GTO,n (67a) så pappa kan börna !!!!!
De du =) Det är önskan det-
Gott Nrtt osv.
..K..

Stellan sa...

Ett sånt välartat barn!

Anonym sa...

Jag tror och hoppas att fler börjar att tröttna på SVT/SR´s vänsterdynga.

Stellan sa...

Jo tack, Anonym. Fick in P3 av misstag för första gången på flera år, härom dagen.
Jösses vilket skräp! Av någon märklig anledning brukar P3 Dokumetär vara bra...

rocket goldstar sa...

Jag gillar SVT, vrålbarnprogram på kommersiella kanaler kan bara fördumma.