lördag 17 december 2016

Modifiering

Nu är Gäddan uppe på samma bänk som hon byggdes på för elva år sedan.
Nu är det lite modifieringar som står på agendan, dels för att kunna regga in moppen på Åland, och dels för att jag faktiskt har ruttnat på däcken som blir sjukt hala då det regnar.
"The Hoosier Bike" som Roland Sands kallar den, blir berövad från sina American Racing-fälgar och frontrunners, och får ett par 19" Storsida-hjul istället.
Sen ska jag bygga lite rykrör, bakskärm och sånt skit.

Jag funderar på att buska till hojen lite, jag har ju en sjukt snygg grön sliten packväska som jag snodde från min gamla Storsida innan jag sålde den.

Vore ju mulligt att patinera hojen i skogen i några månader när allt är klart.

27 kommentarer:

Preben sa...

ÄNTLIGEN!!!! Som vi har väntat på lite motorrelaterad (inte kultändare), du får väl bygga ytterligare en när du har ångan uppe.

Preben sa...

Och nu har du ju ett par fälgar över till nästa bygge, dom ka du ju inte bara ha stående i en hörn.

Anonym sa...

Underbart, glöm inte oss som gillar detta mer än princesstårta = mycket bilder under processsen.

/Johnny Boy

Anonym sa...

lite ledsamt är det ju att vissa saker får stryka med. Har alltid gillat Gäddan! Första gången jag läste om gäddan (i allt om mc" var jag och tanten på mc semester, vi campade i Ljungby några dagar på väg upp eller ner för E4:an. På campingen sa de att det var simtävlingar i nejden, det var simtävlingen på CAMPINGEN å de spelade hits for kids hela jävla helgen genom pa:t med början klockan 7 på morgonen. Men som sagt Esox e fin!

/Rönni

Magnus W sa...

Parka den i vassen, där trivs ju gäddor, och patinan kommer att vara påtaglig efter att vattnet, saltet och isen fått mangla den över vintern.

rocket goldstar sa...

Bra.

Anonym sa...

Du verkar nu redo för lite metallsmide efter år av träsnidande. Jag har en riktigt bra design på en Hot rod-twin där motorn är det centrala om du är intresserad. Vad har du för mejladress?

Den absolut bästa och mest korrekta patinan får du om du parkera gäddan i Tensta över vintern så skall du få se på patina som heter duga.

Björn Nilsson sa...

Snyggt!
Tycker att nya hjulen gör att den ser snabbare ut...

widahr sa...

Detta ska bli intressant! :-D

Willy Wonka sa...

Helt rätt..
Bygg om, buska till och döp om den till Gammelgäddan.👍👍👍

Stellan sa...

Rönni, vilka fina minnen till en motorcykel! Just sånt där älskar jag att läsa.
Men ledsamt håller jag inte med om, jag tror cykeln blir tuff i den nya tappningen, och jag tänker ju inte elda upp "orginaldelarna".
Anonym, vad spännande! stellanegeland(snabela)hotmail.com

Preben sa...

Anonym: Får man fråga vilken maskin det handlar om?

Anonym sa...

Den lär ju bli hårdstartad. För så vitt jag kan minnas chokades det med snusdosa. Och det nöjjet har ju herrn slutat med.

Mvh/ magnus

Målar Björne sa...

Kul jag tycker att det ser bättre ut med ekrade fälgar som du nu sätter dit

Anonym sa...

Kommer bli bra detta. Klart du skall besiktiga den på Åland, så du kan använda den.

MVH Skogåsbon

Anonym sa...

Stellan, Är helt övertygad om att gäddan inte degraderas från sin topp predator status. det brukar bli fina resultat när du tar dig an något projekt :) gillade dock fälgarna och däcken, men en mc ska ju gå att köra också annars går ju liksom iden förlorad.

- annars så har det inte hänt mycket ännu angående lobbandet för mc byggande i finland, men vår fina regering har som säkert är bekant "lovat" att börja beskatta våra cyklar och båtar också för den delen 100-300€ per år. På adressit.com kan man skriva på listor för ombehandling av skattefrågan samt önskemål om regeringens avgång.

/Rönni

Anders Persson sa...

Bra Stellan! Bra! :)

Fixarerik sa...

Trevligt att se lite av (hem)sidans forna glans. Jag har inte kikat in i fikarummet sedan det officiellt låstes.
Det finns så många andra kanaler för dysterheter, det behövs lite sidameck i vintermörkret.

Ett annat sätt att patinera hojen är ju att köra med skiten... ;-)

Har saknat en stund i fikarummet.

Gasen sa...

Favorit Gäddan!👍👍

Stellan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Härligt!
Då kanske vi kan brassa lite knarr i sommar.
Vi måste ju åka nånting nu när Dronten är krängd.

Das Platformführer

Stellan sa...

Man kanske skulle steka på en vagn när man ändå håller på...

Anonym sa...

Varför inte?
Kan ju mäktigt värre!

Preben sa...

Don´t think, just DO it!

Stellan sa...

Lär ju vara jävligt sopigt att köra utan att ha nån i holken, och Fredde bor ju i Sverige...

Preben sa...

Björn ka väl vara i holken.....

Fixarerik sa...

Det brukar funka att ha några vertygslådor eller ölbackar i holken.
Blandat pund är annars ovärderligt i mången situation...