onsdag 7 december 2016

Plötsligt är det över

Härom natten gick en liten mus över vägen, men innan han hann över till andra sidan så inträffade döden.
Eftersom musen inte ens hann lägga sig på ryggen, vilket är brukligt när djur viker hädan, så kan man misstänka att det tog slut mycket fort och utan lidande.
Sen föll snön och begravde den lille gynnaren.
Den gick bort helt ovetandes om att kön bara är en social konstruktion.
Kanske den lille musen inte ens visste vilket kön den hade själv?

Eller kan det vara så jävligt att musen dog av att ha blivit felkönad?
Enligt ickebinära Freja så dödar felköning...

Jag har tidigare avfärdat henne som en galning, men mitt på vägen i Hammarland så låg kanske beviset för att hon har rätt!

7 kommentarer:

Willy Wonka sa...

Fi fan, så fint skrivet....... ;)

Anonym sa...

Håller med Willy W, man blir mållös.

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

Kan väl inte varit en han, du skriver ju att det va en mus...

Magnus W sa...

Och vad menar du med han HANN över? Det luktar heteronormativ härskarteknik lång väg! Du skulle skrivit hen HENN över, om inte annat för att vara övertydlig i din respekt och förståelse för vad musen må ha identifierat sig själv som just i dödsögonblicket.

Stellan sa...

Förlåt, jag är fast i gamla patriarkala tankemönster.
Det är så här fel det blev när man fostrade barn förr, och tutade i dom att kön var
biologiskt snarare än emotionellt.
Jag bespottar min egen gestalt och anmäler mig till fyra batikkurser och genusslöjd
på Södertörns högskola i hopp om bättring.

BITTERPITTEN sa...

Det är hemskt att en stackars orakad mus ska behöva dö som slagträ i det infekterade könskriget bara för att den inte vet att den är okönad.
Den kanske bara köade för en rakning och kom ur kön ?

Preben sa...

Så upplyftande med lite humor efter att man har läst en del inlägg på Magda Gad:s facebooksida, fattar inte att kvinnan pallar att vara därnere, hon har tamejfan håriga bollar av stål.