söndag 29 januari 2017

Auspuff

Så där nånting tror jag att det får bli...
Bakre röret är ännu lite oklart, men det främre är nog spikat tror jag.
Man hade kunna gått framför registerkåpan men eftersom jag kör med VL-krukor så tycker jag att detta passar bättre. För dom som inte kan sina Storsidor, så kan jag berätta att den betydligt vanligare UL:en har en avgasport som pekar framåt på främre krukan.

20 kommentarer:

Magnus W sa...

Nu avslöjar jag visserligen min okunskap men av bilden att döma tycks avgasporten på främre cylindern vara för om tvärs.

Stellan sa...

Nja, lite så är det ju. Men det blir mera böj på bössan om du ska ha den framåt, och den ligger ju ligsom långt ut på sidan och tigger om att dras över kåpan. Googla på UL, det är en jävla skillnad.

Stellan sa...

Nu när jag tittar på bilden så känns det faktiskt synd att dölja den vackra registerkåpan.
Fast det blir ett långt jävla rör om man går runt, nästan dubbelt så långt som bakre röret, och det är ju inte heller så himla bra...

Thomas H. sa...

Fast hur bra är raka rör då,rent allmänt, på en skala? Som jag förstått så är det inte bra för effekten ( förutom inom ett väldigt snävt område ), eller har jag fel där?
Kanske sidventilare inte är så känsliga för avgassystemets utformning?
Snyggt kan det ju vara, men det är ju en annan sak...
Och vad gäller längden på bakre röret, Husqvarna fixade väl det som jag sett det?
Jag menar, ett utstick bak på sådär en halvmeter kan man väl leva med :)

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/16/6f/c1/166fc191c7704ecf405900355d83f347.jpg

Mvh/ Thomas H.

Magnus W sa...

Gör det snyggt och lös resten sen. Den korta pipan kan du ha vatteninjektion i, likt på gamla gp-hojar, för att kyla det och därmed få det att bete sig som ett längre. Det var iofs på tvåtakt men principen kanske fungerar här också.

Preben sa...

Nääh, det där är inte en världsmästare värdigt, det ser ut som att du har använt främre röret från valfri modern H-D. Långt ifrån "beyond bolt on", nu är jag lite besviken på dig.

Stellan sa...

Thomas H, raka rör är det bästa när det gäller att attrahera det motsatta könet, och det är ju liksom syftet med en sån här motorcykel. Det är ju lite därför som jag försöker undvika Husqvarnas lösning.

Preben, tack för feedbacken! Nu bestämde jag mig för att det får bli så här.
Det där med värdighet är inte något jag lägger stor vikt på och en modern H-D har man ju alltid önskat sig.

Preben sa...

Ja, det är ju du som bestämmer, allt enligt allas lika värde. :-)

Fixarerik sa...

Är det motsatta könet känsliga för olika längd på dom raka rören ?
Hur är det med 2-1 och det motsatta könet?

Stellan sa...

Med 2-1 så blir det nog till att handjaga...

Sam B sa...

Åfan!
Hur blir det då när man som jag har 3-1 ?

/S@m

Preben sa...

Men ska du ha den bakre/övre dubbelpipig?
F.ö. tycker jag att TIG-svetsning är skitsvårt.

Drusse sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stellan sa...

3-1 är okej, det blir brudar med ett sånt, S@m

Preben, nej och nej, deklarera, det är svårt!

Preben sa...

Haha, nu har jag läst en liten manual från Esab, då löser det sig nog.
Jag var ju redan kass på det för 35 år sedan, och med hf-tändning måste det ju vara enklare, man måste bara ha tålamod. :-)

Dasen sa...

Öppnade min gamla ESAB-tig häromdagen och blev lite förvånad över att hitta ett helt vanligt tändstift och en ordinär Bosch biltändspole inkopplade därinne. Känns lite bonnmeck över det hela men uppenbarligen är det bra lösning eftersom fabriken valt den. HF tändning låter modernt, jag kör med W175-T1 tändning.

Stellan sa...

Hahaha! Det var som fan! Vad ryskt!

Björn sa...

Varför tjata om olika längder på rören, varför inte ha olika diameter på dom istället?
Ett stuprör på nedre pipan och ett sugrör på övre borde ju kunna kompensera olika längder.

Dasen sa...

Ett grovt rör är en klen tröst i ett fattigt hem.

Fast ett tunt rör är nog ännu sämre.

Sam B sa...

Tändspole satt det i min gamla AGA-TIG åxå.
Det har inte ESAB ensamrätt på!

/S@m