söndag 22 januari 2017

Dålig konstruktion

En stor nackdel med den gamla konstruktionen "fast kardan" är den som avspeglas på bilden.

När bakaxeln ska ner för en trång vindstrappa så är lös kardan helt klart att föredra. En sådan konstuktion kan med fördel både bäras upp och ner utan problem av två man. Den fasta kardan-konstruktionen kräver att man är tre för att på ett säkert sett se till att varken drivlina eller inredning får skador.

Så, varför valde man då en konstuktion med denna inbyggda svaghet en gång i tiden? En anledning kan vara att konstruktionen bjuder på andra fördelar. En annan kan vara att man inte tog någon som helst hänsyn till bakaxelns hanterbarhet i trånga vindstrappor.

Mest troligt är dock att man vid tiden för denna konstuktion inte visste att jorden skulle befolkas av en så kallad "pussy generation", som inte ens klarar av att bära en bakaxel på två man.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jävlar, "pussy generation" stämmer så bra på klientelet som befolkar i-länderna idag.Man skäms lite över sig själv;)

/Johnny Boy

Anonym sa...

Sist jag såg nakenprofil på mig själv så insåg jag att kroppen är klen och otränad i förhållande till det massiva förökningsorganet som hänger på den......

/Johnny Boy

Anonym sa...

Hmm....appropå detta ämne, kom jag och tänka på dom där bröderna.
Vilka bröder?
Jo, Bröderna Kardan, Axel och Knut.

Förlåt, den var dålig, men jag kunde bara inte hålla mig.

Mvh Skogåsbon

BITTERPITTEN sa...

Prova att släpa ett modernt drivpaket från en framhjulsdriven bil med tvärställd motor, eller fyrhjulsdriven ner för en smal vindstrappa så kommer du att uppskatta bakaxelns förträffliga konstruktion.
Förresten..Framhjulsdrift och automat, det är "pussy generation "

BITTERPITTEN sa...

Anonym...Dom var fyra bröder.
Karl, Dan, Axel, Knut.

Thomas H. sa...

Apropå motor / maskinutveckling......Jag skruvade hojar ett antal år ( först som anställd, sen som egen ( fritids ) firma ).....
Fick in en Honda CB 750-76 ( enkelkamsmotorn ) för renovering en gång, det är en 750 cc motor på sådär 65 - 70 hästkrafter....
Vi var två personer som hade fullt jobb med att lyfta den ur bilen in i min verkstad....
Nåt år senare fick jag in en Suzuki GSX-R 750 motor, en -88 om jag minns rätt.....
det är en 750 cc motor på sådär 110 hästkrafter......
Den lyfte jag själv från bilen till verkstaden, utan problem.....
Så på sådär drygt 10 år, så hade en japansk mc-motor ( med tillhörande vxl-låda )blivit "hälften så tung, och dubbelt så stark ( lite överdrivet då ) "
Visst har det blivit bättre....för oss i "The Pussy Generation" ( vi klena människor kallas ju tydligen det ) i alla fall :)
Mvh / Thomas H.

Björn sa...

Varför ställer ingen frågan om varför axeln skall uppför trappan?
Garage skall ligga i källaren eller i gatuplanet o inte på något loft!

Göran sa...

Å en modern MotoGP motor på 1000ccm å +200 hk väger 25-30 kilo...
Som engelsmännen säger, you have to add lightness.

Veklingen sa...

En gubbe per bakaxel. Mer skall det väl inte behövas. Dessutom blir det mera lättmanövrerat när ingen annan lägger sig i själva utförandet.

Koddington sa...

Om jag förståt rätt skall den NER ?
Bygga om gäddan till Trike ? Måne =)

..K..

Björn Nilsson sa...

Frågan kvarstår dock, varför skall en bakaxel i så fall upp på loftet i första läget?

Anonym sa...

Livesänd våldtäkt på Facebook.

Stellan sa...

Vad fan är det du säger?

Anonym sa...

Ja, tre mysiga killar livestreamar på facebook när åtminstonde en av dom sätter på en nerdrogad kvinna medans de andra svinen garvar å hejar på. Någon rådig människa som ser detta på fb känner igen "förövarna" och skickar dit polisen. Men det kär inte bli något värre straff då hon inte gjorde tillräkligt med motstånd...

/Dr Blasé

Anonym sa...

– Men också för den enskilde unge killen som begår en sån här förskräcklig händelse. Vad har den personen varit med om för någonting? Vilka omständigheter har den killen växt upp under? Vad är det för trauma han bär med sig?

Detta har vår käre Dan Eliasson sagt tidigare, går väl alldeles utmärkt att använda i detta fallet med!

/Dr Blasé

Preben sa...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WzGn2/tre-anhallna-efter-misstankt-gruppvaldtakt

Anonym sa...

Motorer vikter
http://www.gomog.com/allmorgan/engineweights.html#engine
Och idag måste en F1 motor VV6-Turbo på 1,5 l väga >145 kg och ger mer än 1 000 hästar
Rätt ok tycker C-G

BITTERPITTEN sa...

Ville bara säga att ditt inlägg om Clintan inspirerade mig till ett inlägg
http://bittterpittten.blogspot.se/2017/01/pussy-generation.html

Stellan sa...

Det var ett bra inlägg, sursnoppen!

Anonym sa...

Konstruktionen med Torque-Tube, är egentligen genialisk i all sin enkelhet. Om man bortser från problemet att ta ner den från ett loft eller vind. Från början var den ju tänkt att ta hand om en massa olika krafter -vilket den också gjorde. Undantaget då att behöva tre man för att få ner den! SidfläskGöran

Stellan sa...

Har du det på Sörvikaren, Göran?

Anonym sa...

Unimog har den konstruktionen på framaxeln fortfarande.

/Johnny Boy

Anonym sa...

Om jag haft kardan på Sörvikaren, så hade det nog blitt nåt sånt. Det gjordes ju en prototyp med kardan och motorn ställd på tvären, vet jag. Men Sörvikarn har kedjedriven diff. SidfläskGöran