fredag 6 januari 2017

Rogers nya

För drygt ett år sedan så lade jag upp bilder här på Rogers fiskebåt som han skulle bo på.
Nu kände sig Roger lite trångbodd så han har köpt sig en bogserbåt med 144 liters Polar-diesel.
En jävligt härlig båt med ett stort maskinrum och en liten verkstad.

14 kommentarer:

Magnus W sa...

144 liter, det låter precis lagom. Kanske en bild på hela fartyget?

Anonym sa...

Hur många kubik per sjömil? Eller anges förbrukningen i kubik per timme. Kanske liter per sjötum?

Stellan sa...

Magnus W, tyvärr, det var mörkt.
Anonym, jag vågade inte ställa så känsliga frågor.

Björn Nilsson sa...

Kolla in denna dröm, 2st raka 12:or om 52,8 liter/st i ett 12 meters mahognyskrov... drog enligt uppgift 500 l/h.

https://oldmachinepress.com/2013/04/02/duesenberg-12-cylinder-marine-engine-and-the-disturber-iv/

Magnus W sa...

Har den något namn och/eller registrering? Man kanske kan googla fram något.

Stellan sa...

Den heter Igor

Anonym sa...

http://www.radmansorederi.se/anonser/bat/igor.htm

Magnus W sa...

Den har jag sett förut på nätet, väldigt trevlig. Skönt med bra iskapacitet så man slipper oroa sig för det denna tid på året.

Hur är den att bo på månne? Bogserbåtar brukar inte ha så generösa boytor och även kaptenshytten ser ut att vara av det mindre slaget.

Stellan sa...

Roger kräver nog ingen lyx, och det serveras inte heller. Det är ju mest maskin ombord.

Olle sa...

Kul!

Vill du se en ur-Polar tillverkad av Atlas ska du åka till Rindö och gamla KA1 (mitt gamla regemente och arbetsplats). Vid nedre verket finns en stationär Polarmotor som driver en generator. Den underhålls av ett gäng entusiaster och körs en gång i månaden. Den motorn är från 1910 och tillverkad hos Atlas Diesel i Nacka. En likadan motor satt i Amundsens Fram vid expeditionen till Sydpolen 1911.

Nydqvist & Holm (NOHAB) i Trollhättan tog sedermera över produktionen, fortfarande under namnet Polar.

Kolla motorskylten som vanligtvis finns till höger och ovanför lubrikatorn. Står det Atlas Polar Stockholm så är den tillverkad i Sickla annars i Trollhättan.

Det är mulligt med lågvarviga tvåtaktsdieslar

Stellan sa...

Detta var en NOHAB tillverkad på femtiotalet.
Men gången var skön trots att det var en modern motor.

Anonym sa...

Björn Nilsson: Wow!!! Man undrar hur mycket en så lång vevaxel flexar. Klart imponerande!! Duesenberg gjorde fantastiskt fina och vackra motorer.

Mvh Skogåsbon

Olle sa...

Fast grundkonstruktionen är nog densamma som i motorn från Atlas

Gunnar (filmlänk) sa...

Atlas-motorn på Rindö var jag och kikade på före jul, trevliga gubbar som gjort ett hästjobb med att få fart på puffran. Gick som en dröm.
En skakig mobilfilm från uppstarten: https://www.youtube.com/watch?v=W8RQtldMV1s