torsdag 9 mars 2017

Förr och nu

Jag rev ju isär en båtmotor från 1911 som hade stått ute i femtio bast. Alla muttrar släppte och gick lätt...

Idag skruvade jag på en båtmotor från 1998 som har stått ute i max nitton bast. Mer än hälften av skruven gick av...
Smart att ha genomgående hål i lättmetall in i en kanal där det såsar saltvatten.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Kasta skiten i samma tunna som du slänger skruvdragaren med plastchuck i ;)

/Johnny Boy

Anonym sa...

Det var ju tur att det var genomgångshål, annars hade det ju varit svårare att borra :)

Jesper Bergvall sa...

Plastchuckar ärgar i varje fall inte.

Anonym sa...

Praktiskt taget alla utombordare, utom Mercury och Yamaha, har vanliga bonnbultar som rostar och oxiderar fast. Mercury och Yamaha har rostfria syrafasta, så dom brukar gå att få loss. just my two cents! Sidfläskgöran

Anders sa...

Kanske därför vi "vettiga" pular med gammalt pund, precis som du brukar göra...
Köp dig en gammal seagull snurra till din skarvräser, vem fan har bråttom?

Magnus W sa...

Min gamla Ford (Mermaid Monarch) är 100 procent automatrostskyddande då den oljefuktar precis överallt, tror banne mig att till och med gjutjärnet svettas.

Som oinvigt kan man lätt föredas att tro att det handlar om undermålig precision samt dåliga packningar. Men inte då, tvärtom handlar det som servicevänlog ingenjörskonst...

Stellan sa...

Sidfläskgöran, dessa var syrafasta men mjöltrycket från korroderad aluminium. Hela motorn borde varit syrafast!


Anders, dom är ju sönderfrusna allihop!

Jesper Bergvall sa...

Lite fakta i ämnet för den inbitne materialnörden. http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=220

Sam B sa...

Jag tycker nog att det är inte helt ovanligt att just rostfria skruvar tycks fastna värre i vissa aluminiumlegeringar än stålskruv. Det var ju dessutom sällsynt obegåvat att skruvarna var genomgående...
När jag fäster saker mot alu på båten, tex. beslag på masten så använder jag Monelnit, och det funkar kanon, men Monelskruv kanske är värda sin vikt i guld?
-Kanske använda pinnskuv och mutter om det kan funka?

/S@m

Stellan sa...

s@m, vad fan är det??

Sam B sa...

Stellan, eftersom jag med stor självklarhet förutsätter att du vet vad en pinnskruv är så förmodar jag att frågan gäller Monel.

Det är ett riktigt schysst material:
https://en.wikipedia.org/wiki/Monel

Nickel, Koppar och Mangan och lite annat i en förtjusande förening.

Om man har plastmellanlägg mellan aluminium och rostfritt kan man nita med Monelnit utan att det korroderar, ens i havsmiljö. Det går varken med alunit eller rostfria fästelement.
Men man får se upp under vatten i kombination med vanligt kolstål.

Dock är det dyrt som piller, men det är ju dom flesta bra prylarna...

/S@m

Stellan sa...

Intressant, S@m! Aldrig hört talas om!

Flygmek2 sa...

Monelnit används i en del helikoptrar.
Förmodligen just av detta skäl,korrosionsbeständighet i sammanfogningar som utsätts krävande miljöer.

Har själv använt dessa vid olika jobb.
Men aldrig funderat över materialsammansättningen,bara utfört arbetet enligt ritningar och underlag.