lördag 11 mars 2017

Fredagens begivenheter

Under fredagen var jag på ett litet pr-jippo för öppna gränser, som åländska socialdemokraterna anordnade. Inbjudna att tala var Daniel Riazat från Vänsterpartiet i Sverige och Li Andersson från Vänsterpartiet i Finland(Ja, det finns ett sånt).
Riazat och Andersson tävlade hårt om vem som kunde ljuga bäst och den psykotiska publiken nickade instämmande och klappade händerna då talen allt som oftast avslutades med något smädande om sina meningsmotståndare.

Riazat lät som en vinylplatta med hack i då han ständigt upprepade frasen "Sverigedemokraterna som är ett rasistiskt parti med nazistiska rötter" och pladdrade på om rasisternas mytbildningar om problem som enligt Riazat inte fanns.

Li Andersson ondgjorde sig över Sannfinländarna som påstod att det fanns problem i Svenska förorter, men att dom flesta finländare aldrig kommer att ta sig till en svensk förort och se att dessa problem inte finns...

Efter att dessa två människor hade tävlat om vem som var finast och kunde komma på det mest kreativa sättet att skända människor som inte är helt tillfreds med den nuvarande utvecklingen, så var det dags för frågestund.

Jag begärde ordet och berättade att jag är uppvuxen i förorter och har sett problemen som Li insinuerar att dom inte finns. Jag berättade även att jag känner tjejer som frekvent trycktes in på toaletten i grundskolan av invandrargäng och där var allmän egendom, samt att varken skola eller föräldrar kunde göra någonting åt det.  Efter att ha frågat Riazat om han var feminist (två gånger innan jag fick ett korrekt och jakande svar),ville jag ha svar på hur man ska få en viss religion/kultur att fungera ihop med feminismen, då dom visat sig gå stick i stäv med varandra.

Svaret jag fick var en kombination av Goddag yxskaft och ett konstaterande om att jag ljög och bara försökte bidra till mytbildningen precis som rasisterna alltid gör. Givetvis drog han ner gott om applåder för detta ickesvar, men det bekommer mig inte mer än att jag tycker att det är beklämmande att se så många förlorade människor. Att Riazat skulle vara feminist håller jag som lika troligt som att Gardell är en cis-man.

Feministerna kommer tids nog få den belöning som dom så hett åtrår, jag återkommer och gratulerar dom då.

30 kommentarer:

Anonym sa...

https://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com/
Vad ska man säga?

MVH.
Stefan Bäckman

Kotten sa...

Vad är din åsikt om invandrare i Finland, svenskans position i det finländska samhället och sannfinländarnas politiska "status"?

Anonym sa...

Stellan du är en av få människor som jag skulle vilja ha som statsminister.

Då kanske vi kunde få en riktig svetsare som landsfader.

Stellan sa...

Stefan Bäckman, vilken rolig sida! Man tackar!

Kotten, Min åsikt om invandrare i Finland? Ja... jag är en av dom. Min fru och mina barn några andra... Vill du veta veta vad jag har för åsikt om dom? Jag förstår inte riktigt vad du vill veta.
Svenskans position i Finland är ju vad jag kan förstå under attack, men jag är lite för ny här i Finland för att känna att jag har erfarenheten att ha en åsikt i frågan.
Sannfinländarna intresserar mig inte särskilt mycket, och jag är för snål för att prenumenera på Husis så kunskapen i ämnet är tveksam. Även här har jag aningen svårt att förstå frågan.

Stellan sa...

Tack för det, Anonym, men försöket med svetsare som landsfader slog ju inte särskilt väl ut... Jag tvivlar på att man kommer att testa det igen. Jag tror förvisso inte att Steffe svetsade särskilt mycket, dom som jobbar på brukar inte bli aktiva i facket.

Kotten sa...

Politikersvar?

Ser man till alla dina länkar plus att du aviserat att du är politiker på Åland så förväntade jag mig att du även följer den finländska politiska debatten och har bildat dig en åsikt du även kan framföra när någon frågar. Måhända att mina frågor var för breda? Eller så kan man tolka det som om du slingrar dig.

Vilka frågor har du inriktat dig på i ditt politiska värv, hitintills? Och vilka är dina ståndpunkter i frågorna?

Stellan sa...

Men vadå slingrar mig? Ställ riktiga frågor till att börja med. Klart att dina frågor var för breda. "Vad är din åsikt om invandrare i Finland", hur ska man kunna svara på det? Vad är det för länkar som får dig att förutsätta att jag är insatt i sannfinländarnas status i riket? Jag är kommunpolitiker och sitter i fullmäktige i min kommun, jag för således inga diskussioner med riket.

Jag intresserar mig för samhällsutveckling, sociala frågor(är vice ordf, i socialnämnden) och om du missat det, så ska jag göra allt som står i min makt för att Åland inte ska begå samma misstag som Sverige, utan att man ska sätta sina egna medborgare i den främsta rummet, och hjälpa andra länders dito med de medel som finns att tillgå då det är gjort.
Ståndpunkterna är väl enklast att beskriva som en konservativ högerpolitik, så till vida att arbete måste premieras, då det är en förutsättning för att samhället ska bli välmående nog att ta hand om sina sjuka och gamla.

Om du vill ha svar på någonting, så ställ sakliga frågor som går att besvara hyfsat kort.

Anonym sa...

Snyggt kotten, huvudet på spiken!

Lester Boré sa...

Kotten.
Jag förstår att Stellan svarar som han gör, dina frågor är väldigt ospecifika.
Det blir svårt att svara vettigt på frågan om vilka politiska frågor man fokuserar på och vilken hållning man har i dessa, om man som t.ex i det här fallet fokuserar på "sociala frågor" som ju är ett komplext politikområde med varierande innehåll.

Anonym sa...

Fast nu svarade ju Stellan "sociala frågor" så det var väl inte så svårbegriplig frågeställning av Kotten ändå kanske.
Varför det skulle vara krångligt att vara tydlig med vad inom socialpolitken som intresserar en och hur man ställer sig i de frågorna förstår jag inte. I varje fall inte om man vill vara tydlig i sitt politiska värv.
Med vänlig hälsning, En annan

Stellan sa...

En annan, Kottens fråga var väl inte svårbegriplig, men kräver ett svar som är enormt.

Ungefär: Du som är friluftsmänniska, vad finns det i skogen? Hur påverkas naturen av utsläpp? Vad tycker du om jägarkåren?

Jaha, min ståndpunkt i socialpolitiken är att det måste vara en rimlig balans mellan närande och tärande verksamheter. Resurserna till behövande måste fördelas rättvist och med måtta. Att man har rätt till 25% barnomsorg om man är frivilligt arbetslös(söker inte jobb) är i mitt tycke helt uppåt väggarna.

Kotten har för övrigt följt den här bloggen så länge att han borde ha ganska bra koll på vart jag ligger ideologiskt, och mitt svar om svenskan och sannfinländarna var helt ärligt.

Ni är välkomna att tolka detta som att jag slingrar mig och vill vara otydlig i mitt politiska värv, troligen för att dölja att jag i smyg driver en fascistisk agenda och har världsherravälde som mål.

Lester Boré sa...

En annan.
Min tes var exakt som Stellan beskrev, dvs att ett rimligt svar på en sån fråga blir väldigt stort.

Anders sa...

Om fler vågade säga vad dom tycker och inte knöt näven i fickan så skulle nog detta landet bli betydligt bättre.
Då man lever i dalarna så har man hört denna vidriga verklighetsfrånvändna Riazat i radion alldeles för mycket gånger,att bara höras talas om han ger mig kväljningar...

Målar Björne sa...

Kul att du talar om hur verkligheten ser ut.Alla politiker verkar inte leva på samma bredgrad som oss andra

Thomas H sa...

Nog kan man tycka att det är lite lustigt att Stellan och Lester plötsligt tycker att det liksom är lite svårt att svara på "svävande" frågor vad gäller hur Stellan tycker och tänker om sitt jobb inom politiken.....
Fundera lite över hur de två resonerar om politiker annars....
Men det är väl klart så som Lester säger..."ett rimligt svar på en sån fråga blir väldigt stort".....det sagt av en som anser sig kunna kräva direkta, snabba och klara svar av alla som inte håller med honom i en diskussion....
Poppar lite popcorn och lutar mig tillbaka i väntan på Lesters invektiv-storm, som han alltid vräker iväg mot alla som inte är på hans sida.....

Lester Boré sa...

Thomas H.
Ge mig ett liknande exempel från någon konversation jag haft så vi har nåt konkret att prata om. - Utan exempel kan jag tyvärr inte bemöta dina påståenden och allt du säger blir ju liksom bara något du tycker.
OM jag nu ställt den typen av "stora" frågor som vi ju är överens om att Kotten ställt, varför har ingen ur Godhetsligan svarat mig på det sätt som jag kommenterade Kotten? - Det är ju den rimligaste repliken på den typen av frågor.

Gällande invektiven så behövs det inga sådana i ditt fall, alla typer av verbala förstärkningar är fullständigt överflödiga. :)

Kram.

Anonym sa...

Riktigt jävla tufft att begära ordet på ett möte !.
Jag själv och många med mig vågar inte säga en flaska.
Det där med svävande svar är en svår nöt att knäcka. För min egen del slutar jag lyssna när det blir långrandigt, gäller både tal och text.
Rocket.

Stellan sa...

Thomas H, jag tycker att det är en väldigt stor skillnad på att kräva en redogörelse för ett uttalande med någon som man är i en diskussion med, än bara rakt ur det blå.

Om jag kallar Lester för Neofascist, så måste han kunna begära att jag redogör för vad en neofascist är. Men jag har inte samma rätt att plötsligt avkräva honom en redogörelse för hur man renoverar en raggarbil, bara för att jag vet att han är bilintresserad.

Jag har så vitt jag vet alltid svarat på frågor här, så lägg ner snacket om "svävande". Kottens fråga krävde minst ett par timmars skrivade för att kunna svara på. Jag anser inte att jag har jag skyldigheten att lägga ner den tiden.

Stellan sa...

...Uttalande av någon... Ska det vara.

Anonym sa...

Nej men Stellan inte ska väl en politiker behöva redogöra för sina ståndpunkter bara så där för att någon frågar. Vilket nys!

Lester Boré sa...

Intelligentian samlas...

Anonym sa...

Om Stellan nu gett sig in i politiken så är det nog en bra idé att kunna kortfattat och på en förfrågan redogöra för sin ståndpunkter. Att säga att frågan är felaktigt ställd (i det här fallet "för bred") och därmed vägra svara är kanske inte den mest gångbara taktiken.
Den här gången var det i ett kommentarfält på en blogg, se det som en värdefull repetition Stellan och var glad att det inte var i en studio i direktsändning. Politik är inte Hä-hä och hepp-hepp, kan man inte svara för sig åker man i backen på momangen.

Dasen sa...

Jag tycker det finns alltför många som inte åkt i backen på momangen. Politiker kan ju komma tilbaks gång på gång oavsett vilka klavertramp de begått. Se på den fagra Mona. Fast nu borde hon väl rimligen ha förbrukat sitt nionde liv.

Stellan sa...

Jag tackar båda anonyma för tipsen om hur en politiker bör agera. Jag tar dom dock inte till mig.

Jag svarar gärna att frågan är för bred eller att jag inte har kunskapen, om jag anser att så är fallet.
Jag klarar livedebatter ganska bra, men tvivlar på att en kommunpolitiker på Åland har behov av träning inför debatt i en direktsänd studio.

Intressant att höra att man åker i backen direkt om man inte kan svara för sig. Det är alltså därför Löwen alltid uppfattas som så rapp, klok och kvicktänkt!

Det enda Kotten hade behövt göra för att få svar på sina frågor, var att formulera dom så att dom gick att besvara med en rimlig arbetsinsats. Han valde att inte göra det, och anledningen till det kan man ju endast spekulera i.

Jag ser inget orimligt i att vare sig en privatperson eller en politiker som avkrävs ett svar, ska kunna kräva en rimlig frågeställning som motprestation.

Jag vill även passa på att tacka er alla för att ni visar erat riktiga ansikte.
Min misstanke är att ni inte vill ha svar på frågorna som Kotten ställde, utan gärna gläfser på om uteblivna svar.

Anonym sa...

Sossarna har nått sina näst lägsta siffror någonsin i modern tid under Löfven, endast under Juholt låg dom lägre. Önskar dig lycka till i politiken med din "jag svarar när jag själv tycker frågan är mig värdig" -taktik.



Lester Boré sa...

Kotten.
Varför utvecklar eller förtydligar du inte frågorna nu när du har läge?
Vill du inte ha några svar?

Jag undrar en sak till...
Förväntade du dig ett kort och snärtigt svar på dina frågor eller förstod du själv att ett eventuellt svar skulle bli minst sagt svulstigt?

Anonym sa...

Dasen:
Mona Sahlin svarade ju alltid på frågor som ställdes (om politik) och hon tog sin uppgift på allvar på det viset, sen kanske man inte gillade hennes svar alla gånger.

Men att hon kunnat vara kvar så länge som hon var inom politiken är en jävla gåta! Maken till radda överträdelser får man leta efter. Kolla gärna in Bodesällskapets häpnadsväckande sammanställning http://johnnybode.com/johnny-bode-priset-2017-till-mona-sahlin/

kompmannen sa...

Andra Anonyma Kottar,

Först fick ni ju ett fullt rimiliga och ärliga svar på ett par hyfsat svävande frågor, eller hur? Han ber er precisera frågan men istället börjar ni gaffla om att han borde vara mer påläst i lite random finska inrikesfrågor, om han nu verkligen ska vara politiker. Men så är det väl inte alls, åtagandet gäller lokalpolitik inom ett begränsat ämnesområde. Finns ingen anledning "med ´politikerhatten på" börja orera i frågor som partiet han företräder kanske inte ens har på sin agenda. Om detta nu var en "provtryckning" av en färsk politiker så var det ju NI som tappade fattnigen, inte Stellan. För övrigt körs dyngspridaren på högvarv i de flesta TV-debatterna...

Och.. Svenskans position i det finländska samhället kanske inte är frågan som ligger överst i högen hos socialnämnden på Åland, som ju är impregnerat av det svenska språket. Är det en stor fråga för lokalpolitiken på Åland, tycker ni?

I övrigt jag till pressavdelingen.

Preben sa...

När vissa här "ger goda råd" om hur Stellan ska besvara frågor, får man ju intrycket att han ställer upp i ett presidentval, och inte att han (Stellan) enbart är fritidspolitiker, jävla idioti.

Lester Boré sa...

Thomas H.
Tog det slut nu? Jag trodde du skulle presentera exempel på mitt extrema hyckleri och min vana att alltid avkräva av andra det jag aldrig levererar själv?
Jag väntar vidare...