lördag 18 mars 2017

Hybris eller självinsikt?

Detta är baktrumman till en storsida från Harley Davidson. Där sitter som synes härdade stift som ska ta upp den massiva belastningen från motorn.

På frambromsen ser allting identiskt ut, förutom att där inte finns några stift. Skruvarna som håller trumman får således ta upp belastningen.

Man undrar ju vad som föranledde beslutet att stifta baktrumman men inte framtrumman. Att man hade en kraftig övertro på effekten som motorn levererar, eller en insikt i hur kassa frambromsarna verkligen är?

15 kommentarer:

Anonym sa...

runt 25hp ?

Anders sa...

Äh så klart det är viktigare att komma upp i fart inte ner, så har det alltid varit..

Anonym sa...

Harley Davidson uppfann ABS -bromsarna till framhjulen, helt klart! SidfläskGöran

Anonym sa...

När det gäller stiften till baktrumman och varför framtrumman saknar dom, är nog svaret ganska enkelt: baktrumman får ju kraftpulser från motorn plus slack i kedjor och växellåda. Framtrumman utsätts bara för en jämn kraft(nåja) vid bromsning. SidfläskGöran

Anonym sa...

Jag var glad att stiften fanns när jag vid en pissepaus upptäckte att tre skruvar saknades.
Rocket.

Stellan sa...

KRAFTpulser??

Anonym sa...

Ja nåt får man ju kalla det. Vibrationer är kanske bättre! SidfläskGöran

Magnus W sa...

Kan vi utgå ifrån att kvalitetssäkringen i Milwaukee var sådan att vi med visshet kan räkna med att stiften i ena änden men inte i andra är resultatet av en instruktion till montören samt ett följande av densamma?

När jag köpt grejer från USA, då av mer serieproducerad karaktär, verkar exempelvis antal hål i en plåtbit stämma, dimension och placering däremot inte.

Nu har jag visserligen ingen direkt erfarenhet av gamla Harleys mer än från läktarplats (därifrån dock rikligt med gödsel för eventuella fördomar) men när det gäller nyare modeller är det ofta svårt att ha något översvallande positivt att säga. Särskilt då om man ska bedöma dem relativt andra motorcyklar (möjligtvis undantaget Enfield).

Stellan sa...

Magnus W, att jämföra nya Harleys med gamla, är ju som att jämföra det nya Sverige med det gamla...

Anonym sa...

Ang. HD's kvalitet, så har jag frågat HD hatare, om det gäller alla Harleys. Svaret kommer utan någon sekunds fördröjning, att så är fallet, alla Harleys är skit.
Jag brukar då fråga om det gäller även V-Rod'en. Ja, alla är skit.
När man då påpekar att det är Porsche som stått för konstruktionen av V-Rod motorn, så står dom mest och stammar.

Har f.ö. en gammal polare som ägt, och kört sin Panna Harley land och rike runt, och när jag frågade om han haft några problem på reorna, så sa han. En enda gång, hade han haft problem, när transkedjan gick av.
Han har ägt Harleyn i ca.35år.

Mvh Skogåsbon

Sam B sa...

Tror ni inte att stiften mest sitter där för att det kan ha varit problem med växlande kraftriktning på den bakre trumman?
Kraftriktningen där fram blir ju bara i en riktning pga bromsen. Bak blir det ju åt en hållet pga kedjan och åt andra hållet pga bromsen. Då kan det nog vara bra med lite extra. Även om det kanske hade varit ännu bättre med fler skruvar.

/S@m

Anonym sa...

Skogåsbon: Extra gött blir det när man jämför 50år gamla söndermeckade harleys med nya japanare.
Stellan: Nya och gamla Sverige, den var fin. Nya H-D kom väl 1970 ? Blev gamla Sverige nya Sverige samma år ?
Rocket.

Stellan sa...

Rocket, H-D vart ju skit över en natt, Sverige tog längre tid att förstöra.

Anonym sa...

Anstiftan till mord..

Stellan sa...

Anonym, vad menar du?