måndag 6 mars 2017

Service

Tänkte serva motorn till skarvräsern.  Först plockade jag isär förgasarn, sen kollade jag ventilspelet.
Funderade ett tag på att skita i att byta oljorna,  då det förmodligen är en myt påhittad av oljebolagen, att oljor behöver bytas.

Men eftersom båten har stått orörd och utomhus i fem år så bestämde jag mig för att åtminstone tappa ur oljorna och lufta dom lite.

Dom om min förvåning när det visade sig att växelhuset inte alls gick i oljebad, utan att det var vattensmort. När jag lossat pluggen kom det först bara vatten, sen kom det kräftsmör!

Skönt, då kan man lägga pengarna på annat och tappa i lite nytt vatten bara.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Båtmotorer skall aldrig servas eller underhållas.
Det är kul när dom pajar för då får man köpa ny och starkare.

/Johnny Boy

Anonym sa...

Ha, ha, ha......suveränt!

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

Måste det vara saltvatten i växelhuset, eller duger det med kranvatten?

Anonym sa...

Hoppas du skojar!

Fixa läckande packbox och fyll på olja i stället!

Lester Boré sa...

Vattnet är väl bara buffert för kräftsmöret?
Alltså vattenvolymen är väl extremt viktig eftersom den avgör var/på vilken höjd i växelhuset som kräftsmöret hamnar? För mycket eller för lite buffert och smörjningen fallerar.

Anonym sa...

Haha, klassiker!
Var glad att du upptäckte det i tid.
Troligtvis läcker växelhuset på ovansidan där växelföraren går ner, brukar vara en sladdrig damask och grejer där. Ta reda på hur man gör för att provtrycka och så innan du sjösätter.
Och det här behöver jag väl kanske inte säga till en man långt mer kunnig inom mekanik än jag, men låt inte växelhuset stå lufta utan olja (eller vatten) i för då rostar det ihop på kort tid.

/U

Lester Boré sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Tycker du skall kosta på an lite och byta från kräftsmör till messmör!

Björn sa...

Fram med fettsprutan och fyll skiten med fett istället.

Magnus W sa...

Vatten är inte bra i växelhus. Borra några rejäla dräneringshål så det kan rinna ut.

Peder sa...

Byt till Kavli räkost annars. Lätt applicerbart på tub. Det är så jobbigt att skala kräftor.

Anonym sa...

Likaså behöver man aldrig byta kamrem,,för dom går aldrig av när det är som mest ensamt å dj.vligt på havet :-)