onsdag 26 juli 2017

Pärtor

Idag spanade vi på pärthyvling på Jan Karlsgården.
Plötsligt blev det raffel och dramatik då flatremmen hoppade.
Med van hand lades den på igen efter att den bristfälliga hartsningen av drivhjulen åtgärdats.

Sedan fastnade jag hos ett par som spelade dragspel...
Nu känner jag att jag nog skulle behöva lära mig spela dragspel.
Hur svårt är det?
Jag kan varken läsa noter eller spela nåt annat instrument, men sjunga kan jag.
Det är jävligt många knappar på en sån där grej...

11 kommentarer:

Klicka här sa...

Dragspel har man inte lyssnat så mycket på, det skall erkännas.
Har några plattor med Clifton Chenier, och den här rökaren gillar jag. Dom låtarna som jag gillar, dom torskade jag dit på rätt omgående.

Zydeco, inget man hör på radion direkt, och det kan vara djävulskt befriande bara det.
Fattas bara lite Cajun käk, och en "stänkare" på det, så är man i mål, och kan drömma sig långt in i Louisianas träskmarker. Skulle nog funka med en ett tändkule dunk i bakgrunden också.

https://www.youtube.com/watch?v=1xykuFknnzc

Mvh Skogåsbon

Klicka här sa...

Måste ju bara ta en till med Clifton Chenier, nu när Louisiana vibbarna satte in.

https://www.youtube.com/watch?v=7wpkFXQpOJo

Mvh Skogåsbon

Klicka här sa...

Äh, när man ändå är inne på det trevliga ämnet musik, så blir det fasen en till.
Upptäckte det här nyligen. Chris Kramer & Beatbox'n'blues, och deras hyllning till Bo Diddley.
Å så trynorgel, det diggar jag, så grymt.
Med bra video till också. Njut!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=hdGZskoahn8

Mvh Skogåsbon

BITTERPITTEN sa...

Ska du spela dragspel så ska det vara ett Finsk som går i moll. Har aldrig gillat dragspel fören jag fick åka med Ångbåten Ukkopekka ,dricka Lapin Kulta och lyssna på en Finne som spelade finsk tango.

Kompmannen sa...

Fina bitar, Skogåsbon! Här kommer en rökare som får mig att vilja sitta mitt i baksätet på en fet jänkare, zippa på whiskey och se bomullsfälten schwisha förbi... med denna på radion.

https://www.youtube.com/watch?v=gG8rG9RhnhY

För övrig, om man vill få en årsdos av dragspel av alla slag ska man dra till Ransäter V27 (Tage Erlanders hemby). Världens största (?) dragspelsstämma, uppemot 10 000 besökare. Dragspel och alkohol dygnet runt i en vecka på en till synes oändlig camping. Man hör dragspel och blir full.

Mvh Micke

Anonym sa...

spelar själv inte dragspel (har dock försökt) men farsgubben gjorde det. I ungdomen var det nog ingen höjdare med månsken över ångermanälven på söndagsförmiddagarna, men på senare år har man börjat förstå att uppskatta även de upplevelserna. Knappdragspel Är lite jobbigare att komma igång med, men de har stora fördelar jämfört med pianodragspel när man väl har lärt sig. har förstått att det är bättre att börja med ett lite mindre dragspel som inte är så tungt.

/Rönni

grogg sa...

Zydeco spelas ju även ofta på Cajun dragspel och dom har väl endast en knapprad så det borde ju vara enklare att lära sig. Dock blir det förmodligen problem att klämma ut sjösala vals ur ett sådant.

Willy Wonka sa...

Hade en klasskompis som kunde spela den runkande spårvagnschauffören på dragspel....
Det var tider det...

Anonym sa...

Kompmannen: Ha....den versionen hade jag inte hört förut, ur Chuck Berrys samlade verk, skulle man kunna säga, fast med dragspel då. Kul.
Ransäter verkar kul, i allafall efter ett par stänkare ;-)

Annars har man tröttnat en hel del på just 50-tals rocken. Det blev för mycket, eller nåt sånt, en gång i tiden. Eddie Cochran är dock fortfarna Kungen då det gäller 50-tals Rock'n'roll'.

Bitterpitten: Åka Finsk ångbåt, dricka Lappin, och lyssna på Finsk tango, men ingen Jallo????

Willy: Den måste han väl ha fått spela mycket, vid "festliga" tillfällen?

Mvh Skogåsbon

grogg sa...

Tips

Anders sa...

Haha det första jag tänker på när det talas om dragspel är "Josefine" med Eddie Meduza grymt drag i bälgen...
På tal om det, finns ju pepparn också med sin Lp "Det brinner i bälgen" döpt efter händelsen vid en skivinspelning då han lagat bälgen med något han smält med ett ljus, vilket gjorde att bälgen tog fyr mitt under inspelningen, dragspel är hardcore