torsdag 20 juli 2017

The curse of the smartphone

Trogna läsare vet ju att jag avgudar Sony Ericssons gamla smarttelefoner med tangentbord. I takt med att dessa har gett upp (kvalitéten kanske jag inte avgudar, men formatet och funktionen), så har jag köpt nya på såväl svarta marknaden som begagnade fynd i nyskick.

I fjol insåg jag att loppet trots allt var kört för tangentbordstelefonens glimrande era, då man bara kommer på en bråkdel av nätets hemsidor med denna åldrade pjäs.

Jag skickade min fru till telefonaffären med ordern "köp nåt billigt och bra".
Hon kom hem med en Sony som var större än en televisionsapparat...

Men den var enligt utsago såväl damm som vattentät, vilket visade sig stämma då jag testat båda.

Ett år höll skiten, sen började den också att jävlas...

Nu är min fråga till den samlade allmogen: Ska jag satsa på en Iphone?
Det är ju den enda telefonjäveln som ryms i en normal byxficka, men den är ju dyr som fan och det är inte lätt för en gammal man att lära sig något nytt.

Ett alternativ är ju att köra vidare med tangentbords-Sonyn så länge det går, och skita i all annan internettrafik än bloggen, email och Blocket.se

Skickat från min Sony Xperia low quality mini pro

16 kommentarer:

Willy Wonka sa...

iPhone Se är inte stor, passar i fickan. och är relativt billig

Stellan sa...

Det var den jag funderade på Willy, men man får mycket ek eller ammunition för 399 euro...

Anonym sa...

Har en iphone se har haft lite trubbel me headsetet ibland men i övrigt har den funkat hyfsat. Köpte den för att den var lite mindre i storlek och pga jag hade tröttnat på android. Vatten o damm säker är den nog inte, så det kan bli ett dyrt bad. Ta den på avbetalning med tel. Abonnemanget de har vanligtvis räntefri avbetalning.

/Rönni

Lester Boré sa...

Köp nåt som funkar bara, det hade Oswald gjort.
Kommunikation är ju viktigt.

Togga T sa...

Hej Alla Sony har inte jätteskärm. Har en vattentät Sony ZR som har IP-tal väl i paritet med Lövens intelligenskvot. Tror det är IP-55 eller 58. Funkar bra.

Jim sa...

Mest bang for the buck någonsin?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3679809
Tyvärr för stor för dina önskemål dock, är så jäkla nöjd med min, alla som lagt 3-4-5-6-7-tusen kan måste känna sig blåsta när man kan få så mycket för 1500 spänn :-)

Dasen sa...

iPhone är rätt smutt faktiskt, om man bara står ut med sekterismen

Anonym sa...

Allt annat än iPhone är öststats skit, så många har talat väl om sin Androidtelefoner för att två månader senare tala om hur kukiga dom är.
Det finnes bara ett original.

/Johnny Boy
(Det går att ta sig från a till B med en Dacia, men kul är det inte)

Kompmannen sa...

Gå inte med i äppelsekten.

Johan Ankarbäck sa...

Jag har haft två i-phone men bytte till en android (nexus 5) då jag inte ville betala 8000kr för en ny telefon. Nexusen har levt i tre år nu utan problem. På i-phonarna blev batteriet dåligt efter ca 2år och det går inte att byta. I-phone är i mitt tycke lite användarvänligare. Allt bara fungerar direkt men på android kan man få hålla på och meka en del ibland.
Har du kollat blackberry? Tror dom fortfarande har nån modell med tangentbord. Dom är dessutom avlyssningsskyddade om man nu har nytta av det :)

Krille Fagerlund sa...

Iphone klart lättast och funkar jävligt bra . 5 s var ja hel nöjd med storleken. Dvs samma som SE . Har dock 6s nu som är lite stor. Kör på en SE du så blir du nöjd ! Ta helst en lite större än 16gb

Stellan sa...

Vad ska man med mer än 16gb till? Ryms det mera selfies och Beyoce_videos, eller har det nån annan funktion?

Jesper Bergvall sa...

Fan Stellan! Inte trodde jag att du sneglar på en I-fån! Det är väl ändå en av de viktigaste hipster-assessorerna...

Stellan sa...

Jesper, nu var det slutsneglat må du tro!

Mike sa...

Har en Sony Z5 Compact, lagom stor och IP klassad.
Haft den i verkstadsmiljö i nästan två år och lyckats tvätta den i 60°...
Bra skit!

Micke

Unknown sa...

Bästa bang for the buck.
http://s.aliexpress.com/ney6zYZR
(from AliExpress Android)