torsdag 4 januari 2018

Tufft


Vilken jävla mullig moped det var med i senaste MCM då! En halvgalen holländare som bor i Nordnorge har gått bananas på en gammal yamma. Nu blev man ju nästan sugen på att svetsa igen.

23 kommentarer:

Lester Boré sa...

Har MCM blivit en science-fiction tidning?

Anonym sa...

Tänkte lite detsamma, hade inte vart konstigt om det var ett batteripack och två elvispar som putta runt denna skapelse på månen......

/Johnny Boy

Stellan sa...

Nä, just det, vad dumt.
Det är ju mycket intressantare att titta på skruvade fykantsrör, stretch och gardinlack...
Själva syftet med en tidning försvinner väl lite om man inte märker om det är dagens blaska eller en från samma år som man föddes, kan jag tycka.

rocket goldstar sa...

Frän knarr och nog svävade din ande över projektet. Wheels därimot har blivit väldigt bilsportig med porträtt av Mats tollander osv. Glädjande nog tycks professorn tagit över krönikan...Posrsche 356 utan motor för 400:-...Tanken svindlar.

rocket goldstar sa...

Porsche kanske det heter.

Preben sa...

Jag gillar inte såna där hojar heller, oavsedd vem som byggd dom; men däremot går jag i gång på hantverket och detaljerna, många av dessa hojar är på en nivå vi andra dödliga bara kan drömma om. Gardinlack och haschmoppar tycker jag gott man kan överlåta till tidningar som Big Twin.

Björn Nilsson sa...

Oavsett vad man tycker om stilen på hojen så är den i alla fall ballare än orginalhojen...

Peder sa...

Ja, bygg en Vespa! Det är karaktärsdanande att fara runt på skottkärrehjul!

Björn Nilsson sa...

Vågar man påstå att ballaste hojen 2017 var en Honda msx...
Jag påstår det i alla fall!

https://m.youtube.com/watch?v=zv_XsbFueFQ

Sam B sa...

MSX-arna var ju kul, speciellt den första. Men jag tänker alltid när jag ser en "modern" Webbgaffel att varför man inte bygger en Hossack istället?
Funktionen bör vara radikalt bättre med en Hossack.

Någon här som har praktisk erfarenhet av Hossack?
https://www.hossack-design.com/

/S@m

Stellan sa...

S@m Hossacken har väl så vitt jag kan förstå, samma nackdel som navstyrningen, nämligen att styret inte bultas direkt på konstruktionen, utan måste kopplas till densamma. Risken är då att man får mindre information genom styret om vad som händer. Därav tycker jag att man lika gärna kan löpa linan ut och smacka dit en navstyrning. Webbgaffeln har inte det problemet men borde ha flera av Hossackens fördelar. Vad är det som borde vara radikalt bättre på en Hossack än på en webb, menar du?
Bmw har hojar med en hossack-variant.

Sam B sa...

Tja, Webbgaffeln kan av praktiska skäl knappast ha någon vidare slaglängd och bör inte vara så lätt att få stabil som en Hossack. Jag tänker då på länklängder och avstånd mellan lagringspunkter.

Om man ska bygga en stabil Webb, så får den rätt stort tröghetsmoment kring styrcentrum, vilket inte precis är någon fördel. Hossacken slipper ju vrida runt på länkarmarna och stötdämparen.
Webbgaffeln kan i gengäld troligen ges något lägre ofjädrad vikt.

Angående det där med ett länkage mellan styre och gaffel så undrar jag om Hossacken liksom Bumsen har så mycket friktion som påverkar styrrörelsen som många navstyrningar. Saxlänkaget som används ger ju inga extra rörelser i lederna pga styrets vridning, och därmed inget som ger upphov till friktion där. Återkopplingen beror nog även mycket på hur stabil kopplingen är. Ser man på Norman Hossacks genomförande, liksom BMW, så är länkaget relativt kort och kraftigt och det bör inte filtrera bort så mycket information från framhjulet.

Ackes navstyrning har, om jag har fattat rätt, en styrspindellagring liknande Difazio som bör kunna ha låg friktion och där kan det behövas lite tankearbete med en Hossack, det medges. Difazio har ofta ett liknande saxlänkage som Hossack på sina navstyrningar vilket troligen har fördelar för feedback från framhjulet pga dess låga styrfriktion och relativt korta kraftvägar. Du upplevde väl att styrningen i navstyrningen blev knas när styrvajrarna var lite för sträckta? Orsaken var troligen att friktionen ökade. Tillsammans med den långa kraftvägen så blev det tydligen inte helt bra?

Mitt intryck är att Hossacken (åtminstone i någon mån) har en del av navstyrningens fördelar som kontroll av styrgeometri, lägre infästningspunkt i ramen än på en ram med traditionellt styrhuvud, (inte så lågt som en navstyrning såklart). Och genom att välja länkarmsgeometri kan man påverka dyk- och bromseffekter på ett sätt som man inte kan med en teleskopgaffel. Styrvinkeln blir däremot inte så begränsad på en Hossack som det i praktiken blir på en navstyrning.

Sammantaget känns Hossack som en förnuftig kompromiss som befinner sig någonstans mellan telekopgaffeln och navstyrningen i många avseenden.

BMW tog ju ett halvt steg mot en Hossack med Telelever och Duolever som kom senare är som du säger en Hossack fullt ut.

Men jag har ju inte provat i praktiken, detta är mest teorier från min sida...

/S@m

Acke sa...

Jag tycker att det finns en hel del bra sidor hos Hosacken. Framför allt stabiliteten och att det är ganska billiga och enkla komponenter. Den navstyrning jag gjorde åt Stellan skulle ju vara till en utställningshoj och det blev ju inte den mest praktiska konstruktionen. Jag hade ju velat bygga en för enkelsving men Stellan trodde att brudarna skulle gilla en dubbelsving bättre. Så då blev det så. Anser nog att navstyrning i princip totalt erbjuder fler fördelar. Att det blev kabelmanövrerat var på grund av dom erfarenheter jag snappat upp ute på banorna och vid testkörningar. Anders Andersson har ju under alla år varit en utmärkt förmedlare av körintryck till mig. Eftersom han testkört alla Bimota Tesi-varianterna så fanns det mycket att få där. Talade mycket med Mario Rubatto och Haslam när dom höll på. Därför valde jag vajrar. Mitt mål var att man skulle känna framhjulet utan att få problem med bumpstering. Det blev väldigt lyckat. När man lärt sig att lagom ställa in vajrarna så blev det suveränt. Lika fin känsla som på en teleskop (enl Anders) och ingen som har kört nån av hojarna(ca 20st hojar) med NS2-kitet har ens nämnt ordet styrdämpare. Har själv kört med försprång på 40mm. Helt stabilt fortfarande. Är allt ganska frälst på navstyrning. Ska snacka lite i ämnet 20/1 på Collection.

Sam B sa...

Hej Acke,
Jag menade inte att racka ner på din navstyrning, min kommentar var mest för att notera att bara lite friktion i styrningen på en hoj har väldigt stor betydelse.

Jag kan tänka mig att mycket av stabiliteten och icke-behovet av styrdämpare i en navstyrning kan härröras till dom korta kraftvägarna i hjulupphängningen men även det låga tröghetsmomentet runt styraxeln eftersom det nästan bara är hjulet och bromsarna som bidrar till den massan.

Det där med bumpsteer är också en fråga. Menar du att ett saxlänkage måste ge bumpsteer? Jag tänker att om det har "rätt" geometri borde det inte ge någon bumpsteer, speciellt inte vid så små styrutslag som det normalt blir på en hoj?

Finns mycket att ventilera kring tvåhjulingarnas styrning och chassin. Synd att jag har så långt upp till Sthlm, annars hade 20/1 fått en plats i kalendern! Får nöja mig med MC-mässan på hemmaplan veckan därpå.

/S@m

Acke sa...

S@m. Tog inte din kommentar som att du rackade ner. Ville bara förklara lite mina tankar bakom det jag kallar NS2. NS3 kommer att bli mer teknisk. Det är faktiskt en upplevelse att köra navstyrt. Det man först slås av är det helt odramatiska i att bromsa hårt. Nej saxlänkar behöver inte ge bumpsteering, men dom länkar som sitter på en tesi eller dom tidiga Elfarna gav det, På Elfarna löste dom det genom att ha fjädringen väldigt hård, dvs korta fjädringsvägar. finns mycket att säga om det här.Kul kommentar från Mario Rubatto som tävlade med den helt okänsliga hydral-Tesin.
I don´t know if I am going backwards or forwards. Ingen kontakt med framhjulet. Anders hade samma känsla. Vajrarna var faktiskt en lyckträff.

Sam B sa...

Nu har den lille nörden i mig vaknat till, mer än vanligt...

Det vore skitkul att ta ett samtal InRealLife någon gång och få ventilera detta lite mer. Jag hade lite kommunikation med Tony Foale för säkert tjugo år sedan i samma ämne och läste lite korrektur åt honom inför boken som kom i början på 2000-talet men jag har aldrig fått tummen ur att bygga något mer avancerat själv.

Den enda praktiska kontakt jag har haft med något navstyrt har varit en scooter: Italjet Dragster som jag provkörde en gång, och det var en aning annorlunda som sagt, även om jag vill minnas att den kändes lite konstig och inte alls var så snabb i styrningen som jag hade väntat mig.

Det ska bli spännande att se vad Du hittar på med NS3!

Jag minns Rubattos kommentar om hydraul-Tesin, även om jag inte minns att det var just han som kläckte den! Det var väl i början av åttiotalet om jag minns rätt. Jag tror att jag knappt hade fått körkort då...

Hans kommentar var säkert välbefogad, det räcker ju att ha lite kraftiga lagertätningar i styrhuvudet för att man ska känna att allt inte står rätt till med styrningen.

/S@m

Stellan sa...

Sam, du har helt rätt i att för spända vajrar resulterade i en ormande upplevelse, precis som det känns om man drar åt styrlagrena för hårt. med korrekt spända vajrar var båda hojarna gudomliga att framföra.
Jag förstår att en racerförare kan leva med teleskopgaffelns tillkortakommanden för att spara kilona, men i övrigt är jag helt oförstående till navstyrningens uteblivna framgångar.

Sam B sa...

Stellan, jag delar ditt oförstående i framgångsfrågan.
Även om jag tycker att en navstyrning totalt sett inte skulle behöva öka vikten på chassiet som helhet.
Så länge som man bygger med "tvåsidiga gafflar" både fram och bak så bör man kunna hålla nere vikten så att den inte blir högre än ett traditionellt chassie.

acke sa...

S@m.Jag är dålig på år men jag tror nog att det var runt 90 som jag snacka med Mario om Tesin. Tror faktiskt att jag kan få ihop en enkelsidig NS lättare än en dubbel. vi får se. Kul att du haft kontakt med Tony Foale. Han har ju gjort en hel del kul jobb med sånt här. Jag var nog ganska säker på att navstyrningen skulle slå ut teleskopen då när jag såg dom första Elfarna i endurance.Jag hade fel måste jag erkänna men det sista ordet är väl inte sagt än. Tror faktiskt att vajrarna kan vara en nyckel till framgång. Om du vill ventilera lite såna här frågor så får du gärna kontakta mig på acke@isrbrakes.se

Stellan sa...

Acke, eller här där ni ventilerar nu, så att jag kan läsa också...

Sam B sa...

Inga problem vilket som för min del.
Min vanliga mail strular för tillfället ändå, så jag kan gärna hållas här tillsvidare.
Mailkonversation kan ju också hållas i grupp om man vill. Om man behöver skicka bilder så kan ju mail vara mer praktiskt.

Angående den hydrauliska Tesin: När jag läser på lite så verkar det som den fanns mellan -84 och -87, så det var mittemellan våra gissningar, Acke!

För att återgå en smula till frågan om vikt så är det intressant att Du säger att en enkelsidig NS blir lättare än en tvåsidig.
Jag tänker att ökad distribution av material ger en bättre styvhet per viktenhet och att det borde straffa den ensidiga i det avseendet. Enkelsvingar bak brukar ju vara tyngre än dubbelsvingar.
I och för sig så kan det ha med hur konstruktionen är genomförd och om man använder sig av slutna eller öppna profiler.
Själv har jag svårt att säga säkert utan att studera en datormodell eller prova praktiskt.

/Sam

Acke sa...

Sam, Vad gäller själva svingen så är det sant att vikten kan bli lägre. Men sammantaget så är vi definitivt lättare med NS3, men framför allt, det går att byta ett framhjul på bråkdelar av vad det tar på en dubbelsvings-NS. Att enkelsvingar bak blir så tunga beror till stor del på den ohemula excentern alla envisas att använda. Ett dåligt system enl mig. Både tungt och korkat. Vad har Du för bakgrund i MC-världen?

Sam B sa...

Min MC-bakgrund, inte så märkvärdig:
Tog MC-kort ganska sent (-90) men hade åkt en del i skogen långt innan dess.

Mina år innan hojintresset slog ut bilintresset (eller snarare knuffade det en bit) rörde sig pga. studentens välkända ekonomi mycket om att hjälpa kompisarna med deras fyrhjuliga amerikanska åkdon eftersom jag inte hade råd med någon jänkebil själv. Började senare att samla delar till en Rod, men hade ingen bra möjlighet att bygga på allvar så delarna såldes...

Jag har aldrig tävlat på hoj (är ingen tävlingsmänniska) men har tidigare rullat 3-400 mil om året förutom de senaste åren då antalet mil kan räknas i tiotal eftersom jag har hållit på med mitt nya verkstadsbygge på fritiden... Jag har en del äldre verkstadsmaskiner som har fått nytt hem sedan min Pappa pensionerade sig och slutade med sin verksamhet som allt-i-allo-smed.

Har nu en Triumph Speed Triple och en Honda XR400. I skamhörnan står en ombyggd Honda 450 -70 (inte Chopper!) och en Cezeta scooter -61 som jag funderar på att konvertera till eldrift. Dessutom något påbörjat bygge...

Umgicks en smula i Bikerkretsar under nittiotalet, men kroknade så smått på det när polaren omkom i en bilolycka någon månad efter millennieskiftet.

Några gånger har jag gjort mindre ombyggnader på hojar och tillverkat delar åt andra och mig själv. Jag har skissat och funderat mycket på att bygga något eget från grunden, men de projekten har oftast inte blivit så mycket med även om dom ibland har påbörjats... Jag fortfarande en Rover-åtta kvar som var planerad som drivkälla på tvären i en tvåhjuling! Planen var att använda en Hossack där.

Det handlar dock mycket om tid och den berömda tummen som ska ut ur det där onämnbara hålet!

Navstyrningstankarna har ofta ploppat upp i huvudet när jag funderar på byggen men det har inte kommit så långt som till praktik.
Hela köret med alternativa hjulupphängningar är intressant även teoretiskt och därför är det givande att få sig till del av andras praktiska (och teoretiska) erfarenheter.

-Har jobbat mycket med konstruktion, både maskin och automation sedan jag lämnade skolan och är nu konsult för processindustrin sedan 20 år och reser en hel del i jobbet.

Tja, det var väl en rätt kort summering som säkert missar en del...

/Sam