fredag 23 februari 2018

Kustomskola











Nu ska jag lära er hur man sänker en Mercury på under två timmar.
Bak är svårast, så vi börjar där.

Skruva bort allt gammalt skit som håller bakaxeln.

Såga till en 4"regel så att den passar mellan bakaxel och bladfjäder.

Bocka till ett par m8 gängstänger och dra dessa diagonalt över bakaxeln. På detta sätt sparar du vikt, pengar och arbete jämfört med orginalet som har två överfall per sida. Gör dessa gängstänger lite för långa, så att du kan finjustera stuket. Som ni ser har jag dragit fördel av det här, och klämt in en distans till. Det är viktigt att man använder fotmuttrar som ni ser, annars går muttern igenom hålen. Efterdra muttrarna vid torr väderlek eftersom distanserna krymper då.

I fram är det lite enklare. Slipa av de sex nitarna som håller fjäderbrunnen och klappa till densamma med en stor kopparbonk.

Sedan skulle man kunna hissa ner bilen så att bärarmarna ställer sig på genomslagsgummina, om man har en låg domkraft. I mitt fall så fastnade domkraften så att jag var tvungen att hissa bilen och lägga två distanser mellan genomslagsgummi och bärarm.
Om det är en utställningsbil som man bygger så kan man lossa den övre muttern till stötdämparen och demontera fjäder och hela helvete för en "cleanare" look. Men på en brukskustom så kan skiten lika gärna hänga kvar.

Så, nu är bilen sänkt, men fortfarande för hög.

9 kommentarer:

Preben sa...

Nästan lite Farbror Frej över magistern. :-)

Anders sa...

Tydlig och bra beskrivning, kan inte misslyckas.
Nu väntar vi med spänning på lika tydlig pedagogisk lektion i taksänkning.

Lester Boré sa...

Brukskustom är melodin!

Togga T sa...

Billig, snygg och permanent lösning. Tex luftfjädring är att alltså gå över ån efter vatten?

Lester Boré sa...

Man kan anta att blocksänkning och kapade fjädrar var sånt som karaktärerna i Grease ägnade sig åt när dom inte dansade.

Stellan sa...

Eller killsex, Lester...

BITTERPITTEN sa...

En enklare variant är att ragga opp 2 feta brudar och placera dom i baksoffan.Riktigt lågt.

Anonym sa...

Customiserade Mercurys finns det massor av, känns som det finns fler choppade, än ochoppade.

Ett ladugårdsfynd, gammal Murkla custom. Gamla customs/roddar/race bilar, är så grymt spännande, tänk om dom kunde berätta sin historia:
https://barnfinds.com/mystery-history-1950-mercury-custom/

Mvh Skogåsbon

Klicka här för länken sa...

Äh, glömde länka till den.

Mvh Skogåsbon