tisdag 20 februari 2018

Listigt








Vilket proffs som har demonterat den här kromlisten en gång i tiden. Märkena efter plattången syns ju knappt.
En fin sak med kromlister är att bilen ofta håller sig lite renare, då alla löv och barr i hela jävla skogen lägger sig under dessa.

Bilen är i stort sett färdigdemonterad så pass att det snart är dags att choppa.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Fan här går det undan, hur är planen med att få till glaset ?
Eller är choppade murklor så vanligt att man kan beställa kinatillverkade rutor från amerikat nu ?
Hursomhelst så följes detta med stort intresse, pissar nästan på mig när jag tänker på slutresultatet även om resan dit egentligen är ballast.

/Johnny Boy

Stellan sa...

Man brukar kapa framrutan, göra nya sidorutor och använda en befintlig bakruta. För detta endamål har jag en -50 bakruta liggandes som jag prutade med mig till bilen. Att behålla -51:ans bakruta vid choppning är skitfult. Men jag är inte helt främmande för att låta tillverka en custom-bakruta om det krävs för att uppnå det jag är ute efter.

Mikael Svartsjö sa...

Blir det kryss i taket eller vinklas/flyttas B och C stolparna framåt?

Stellan sa...

Njae, det är lite oklart men troligen flyttas taket framåt, fast utan att vinkla b-stolpen. Jag tycker att rak stolpe är schysstare. Vill egentligen inte att den ska se ut som en custombil i ordets rätta bemärkelse. Men det kan bli att förlänga taket en aning, det växer fram när det är kapat.

Togga T sa...

Kommer bli toppen det här. Lägg gärna ut bilder under tiden så man kan följa framstegen.

Lortgris Garpenberg sa...

Kommer tänka på sköningen Bill Hines,Fetgarre De Luxe,tre äpplen hög och en jänkedonisk version av AGA X-11 istället för vinkelslip. Tuff farbror.

BITTERPITTEN sa...

Det var väl Bill Hines som började choppa Murklor om jag minns rätt, och anledningen var väl att han var så kort att han måste stå och köra en ochoppad.

Stellan sa...

Näe, Bröderna Barris var väl först?

Magnus W sa...

Bitterpitten. En enklare och effektivare lösning torde ha varit att smida ihop ett hörbart underrede till soffan. Problemet som kortväxta har i bilen brukar sällan handla om att det är för långt upp till taket.

Stellan sa...

Magnus w, vad blir bättre av att man hör soffans underrede??

BITTERPITTEN sa...

Jag är säker på att Bill Hines takschoppade för att han var för kort. Det handlade inte alls om stil, linjer och estetik. Han ville bara framstå som längre än han var. På så sätt slapp han posera brevid murklan med cigarren ,iförd platåskor.

Kom igen Stellan! Höj taket istället så att man kan åka iförd hög hatt.

Togga T sa...

Pseudodebatt. Ointressant vem som är lång och kort och varför. Ni stjäl tid från taksänkningen jag tänkt följa. Fokus

rocket goldstar sa...

Undrar om inte Barriärrevet taksänkte en 49a redan 1948...Men jag kan ha fel.