måndag 19 februari 2018

Nu spårade det ur igen...











Jag skulle som hastigast byta det där elsystemet som jag skjutit på i tre vintrar nu. Det började givetvis att jävlas direkt. För att kunna byta kabelstammen till skuffen så behövde innertaket demonteras. Alla som renoverat raggningsbilar vet ju att montering av innertak är ungerfär lika enkelt och smidigt som att nita om eifeltornet.

Då innertaket ändå är demonterat så är det ju lika bra att choppa det där jävla taket nu då, så slipper man ju fundera på det sen.
När jag dessutom fick Totte att gå med på att måla bilen, så var det ju liksom klart. Han man möjligheten att skjutsa runt arslet i en Tottelackad släde så måste man ta den.

Verkar ju vansinnigt att byta elsystem och ha kvar taket i orginalhöjd!

24 kommentarer:

Cronos sa...

Fan va härligt med lite metalslöjd...

Anonym sa...

Asfränt, snåla inte på uppdateringar/bilder nu.
”Raggningsbil” ha ha

/Johnny Boy

Anonym sa...

Bra Tänkt Stellan

Lester Boré sa...

Tänk på att det viktigaste av allt är att det blir tufft. Det näst viktigaste är att vara tuff.
Arbetets kvalitet och finess och sånt kan du rangordna bäst du vill efter behag men vik de två översta prioriteringspunkterna åt tuffheten.
När kustomisering/kundanpassning av raggningsbilar kommer på tal så kommer jag alltid att tänka på något en god vän en gång myntade och som man bör ha med sig i dessa sammanhang:
-"Alla i Grease var bögar."

Björne Målare sa...

Orginalhöjd/Det finns tillräckligt med taksänkta bilar slamma bilen istället= sänk den lite lagom i chassi istället och behåll taket som det är + ny lack och inredning sen är du kung på alla tillställningar

Lester Boré sa...

Björne Målare.
Nej.

Stellan sa...

Lester, det där är ju "estetshaming", tuffheten är underordnad estetiken. Men viktigast är att bilen inte blir tuffare än någon annan bil för då objektifierar man bilen, och kränker mindre tuffa bilar.

Målarbjörne. Nu får du börja vattenbaserade färger! Sänkt kaross med orginaltak på en Merc eller trettiotalare är ju fruktansvärt. Nu ska jag citera en gammal vän: ser helt dumknullat ut. Jag ska ju inte åka på utställningar, jag ska ju svänga runt i grannbyn och impa på kedjerökande singelmorson med skiftarbete.

Anonym sa...

Vad som helst för att inte behöva ta tag i Wiking?

Stellan sa...

Nä, jag choppar snarare taket för att jag vill ha ett choppat tak, låter det som en trovärdig orsak?
Jag behöver ingen ursäkt för att inte renovera båt, jag gör det när jag blir sugen på det.
I helgen tänkte jag pimpla aborre, och det gör jag inte för att slippa choppa tak utan för att jag vill pimpla aborre.

rocket goldstar sa...

Äntligen !!! Om Totte målar blir det lågmäld kulör va ?

Anonym sa...

Med dagens kopparpriser spar du ju en hel del flis oxå,inte så höga stolpar att dra kabel i. Så jag tror att lite ekonomisk vinning kommer som grädde på moset
/Klabbe

Björne Målare sa...

Stellan du gör som du själv vill du är vuxen,men personligen brukar jag stöta på en vit ochoppad 49/50 merc på en del träffar med vit tuck´n roll inredning med småvass small block den stack ut direkt bland alla bilar så jävla fin.Den finaste jag vet är en finsk byggd 54 Pontiac som är full custom den är kräm gul och man får titta både en och två gånger om den är choppad eller ej den är numera i svenk ägo och det är det jag vill komma till att meningen med choppat är att man ska få fundera om det är choppat eller ej. Kapa inte för mycket

Preben sa...

Du får väl investera i en Motogadget M-unit med blåtand och lejser, så fixar du elen. :-)

Stellan sa...

Björne, jag fattar vad du menar. Choppningen kommer faktiskt bli ganska mild, även om detta kommer att resultera i hugg och slag från mina tuffa vänner...

Lester Boré sa...

Meningen med att taksänka en bil är väl att den ska bli snyggare eller få bättre linjer/bättre flyt samt att den ska bli tuffare?
Det låter märkligt att man taksänker för att folk ska bli fundersamma på om bilen är taksänkt eller inte.
- Lite som att måla om bilen för att folk ska fundera på om den är omlackad eller inte?

Anonym sa...

Man behöver väl inte färgsätta efter någon feberdröm eller LSD-tripp heller.

Björn Nilsson sa...

Tycker att Lester har en poäng i sitt resonomang, misstänker att kedjerökande singelmorsor tycker det också.
Spar in på arbetet med att choppa taket, strulet med innertak.
Jag föreslår en Kirunacab av Murklan! Garanterat tuffast på Åland.

Kan tänka mig att när du och Björn glider runt i varsin hardcore cab kommer inte en trosa vara torr på hela Åland

Wizzard sa...

Huvva inga Kirunacabar, det fungerar på Amazoner och 140or men att skända en murkla ...

Anonym sa...

Varför göra Kiruna cab av en bil med ram ?

/Johnny Boy

Magnus W sa...

Håller bara delvis med dig Lester.

Visst kan det helt klart vara en poäng att det tydligt syns att den inte är original, dessutom om den blir snyggare på kuppen (vilket ju mer ofta än sällan inte är fallet om man ska se till någon slags genomsnitt).

Många gånger är dock den snyggaste modden den som är så snyggt utförd att den framstår som original för den som kanske har öga för bilar men inte känner till den specifika modellen i fråga (oavsett om vi pratar om taksänk eller något annat). Med snyggt menar jag då dels själva hantverket men också hur väl ingreppet eller ingreppen harmonierar med resten av vagnen. Ett choppat tak skulle i detta fall kunna passera obemärkt så länge som man inte ställde en originalbil bredvid.

Dessutom undrar jag fortfarande hur Stellan ska få plats med en sikh i bilen – taklucka?

Björn Nilsson sa...

Johnny boy, för att vara tuffast...

Anonym sa...

Björn, jag må ha fel men i min värld är Kirunacab lika med igensydda dörrar medans en cabbad bil har öppningsbara dörrar.
Således är en bil med ram typ Stellans enklare att cabba med dörrfunktionen kvar jämfört med t.ex en 744 Penta som blir svajmacka när taket ryker.
Hajaru vad ja menar...liksom ba.

/Johnny Boy

Lester Boré sa...

En raggningsbilscab har väl ofta förstärkt ram?
En cab har väl sufflett?
En bil utan tak och utan sufflett är väl en roadster?

Stellan sa...

Lester, japp och även trösklar och lite sånt.