fredag 7 december 2018

Tournesol











Finishgalningen Tony Duda håller på att renovera Tournesol tillsammans med grabbarna på Anells.
Jävligt fint arbete på en jävligt fin båt.
Hon hade hängt sig under sina 106 år, men nu är hon uppriktad drygt 20cm.

6 kommentarer:

Lortgris Garpenberg sa...

Kul att se även fast det inte är bankade och svetsade plåtgrejer!
Fråga från en lantis: "hänget" du skrev om, är det att en gammal båt ger sig i konstruktionen och avviker från den ursprungliga geometrin eller är skrovet bara allmänt sunkigt?

Stellan sa...

Lortgris, det är när en båt pallas upp fel då hon står på land som hon kan hänga sig och få bucklor från stöttor och skit.
Då tappar hon "språnget" som det heter, och hänger av mot för och akter.
Pallningen är superviktig på en lång båt som Tournesol.

Bengt sa...

Vad är rören i kölsvinet till för?

Stellan sa...

Bengt, dom ligger bara där. Vet inte vad dom är till.

Skeppsmasken sa...

Har dom någon egen blogg / hemsida?

Anonym sa...

Tournesol hade en alldeles egen slip, där den stod massor av år. Jag var på ägarens son för att få ta över den. För hans del var det inga problem, för han ville åt marken och bygga hus där istället. Men gubben Öman som ägde båten, och bodde nere i Schweiz, sa tvärnobben. Ingen annan skall ha båten! Så småningom dog gubben och sonen sa: nu kan du få ta över den! Men då var den både för kutryggig och bottenstocken kass. Ett alldeles för stort jobb för mig. Dessutom hade jag flyttat till Göteborg. Clas hittade en kille från MYS som trodde sig om att klara det hela, så båten kunde tas ifrån slipen i Saltsjö Duvnäs. Originalmaskinerna, vet jag inte vilka det var, men två Hesselmandieslar har suttit i den. De blev senare utbytta mot två Scania skakfyror, vilket knappast gjort saken bättre. Vad det sitter för maskiner i nu, vet jag inte.
Det behövs tydligen ytterligare kärlek för att få fason på båten. Men vacker är den, och jag minns innan den blev vitmålad. SidfläskGöran